اسد 20, 1399 08:23 Asia/Kabul
  • موضع مثبت لویه‌جرگه مشورتی افغانستان درباره آزادی زندانیان طالبان

کمیته های کاری نشست لویه‌جرگه مشورتی افغانستان به آزادی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان رای مثبت دادند.

 کمیته‌های 50 گانه لویه‌جرگه‌ مشورتی افغانستان تاکید کردند، 400 زندانی باقیمانده ‌گروه  طالبان آزاد شوند تا این گروه هیچ بهانه‌ای برای تعویق مذاکرات صلح نداشته باشد.

کمیته‌های کاری لویه‌جرگه مشورتی صلح افغانستان، آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی، برقراری آتش‌بس در افغانستان را هم خواستار شدند.

در همین حال «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان و رییس نشست لویه جرگه اعلام کرد، نخستین دور مذاکرات صلح این کشور قرار است سه روز پس از آزادی زندانیان گروه طالبان در قطر برگزار شود .

موضع مثبت شرکت کنندگان در نشست لویه جرگه مشورتی افغانستان درباره آزادی 400 زندانی باقیمانده طالبان با هدف کمک به برگزاری مذاکرات صلح با این گروه، دستاوردی برای دولت افغانستان در پیمودن مسیر دشوار اجرای برنامه آشتی ملی در این کشور با برخورداری از پشتوانه مردم است.

با توجه به آنکه آزادی زندانیان طالبان از تعهدات آمریکا به این گروه در چارچوب توافق صلح دوحه بشمار میرفت این نگرانی وجود داشت که حتی با ازادی 400 زندانی باقیمانده طالبان، زمینه برای برگزاری مذاکرات صلح ناشی از عدم اراده سران این گروه فراهم نشود.

به خصوص آنکه در توافق صلح بین آمریکا و طالبان علاوه بر لزوم آزادی همه زندانیان، مشخص شدن برنامه خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان پیش از شروع گفتگوهای بین الافغانی از دیگر تعهدات کاخ سفید بوده است.

در چنین شرایطی دولت افغانستان برای رفع نگرانی خود ناشی از هر گونه عدم حضور طالبان در مذاکرات صلح پس از ازادی همه زندانیان این گروه، تصمیم گیری درباره این مسئله را به نشست بزرگان این کشور ارجاع داد تا مسئولیت  تبعات منفی آنرا به   اعضای این نشست انتقال دهد.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در این زمینه می‌گوید:

هدف رئیس جمهوری افغانستان از برگزاری نشست لویه جرگه  این است که مسئولیت محقق نشدن صلح را به عهده مردم بیندازد.

در سال های اخیر دولت های وقت افغانستان برای کاهش هزینه های سیاسی ناشی از اتخاذ تصمیات کلان ملی، با برگزاری نشست لویه جرگه مسئولیت های خود را در قبال پیامدهای منفی این تصمیمات بشدت تقلیل داده اند.

البته باید توجه داشت که نظرات مشورتی شرکت کنندگان در نشست های لویه جرگه بازتابی از موضع اقشار مختلف مردم و گروه های سیاسی،قومی و مذهبی در افغانستان است که ناظر به مصالح عمومی در این کشور است.

با موضع مثبت شرکت کنندگان در نشست لویه جرگه افغانستان درباره ازادی 400 زندانی باقیمانده طالبان، دولت این کشور با آسودگی خاطربیشتری به روند مذاکرات بین الافغانی وارد خواهد شد.       

برغم آنکه در داخل افغانستان برخی محافل حقوقی مشروعیت نشست جدید لویه جرگه ونظر مشورتی آنرا مورد تشکیک قرار داده اند اما ارگ ریاست جمهوری این کشور برگزاری این نشست را از صلاحیت های رئیس جمهوری افغانستان برمبنای قانون اساسی می داند.

همزمان با اعلام نظر مثبت کمیته های کاری نشست لویه جرگه برای ازادی 400 زندانی طالبان، اعلام میزبانی قطر از مذاکرات آتی بین الافغانی که قرار است سه روز پس از آزادی این زندانیان انجام شود حاکی ازآنست که این گروه برگزاری گفتگوها در افغانستان را نپذیرفته است.

در هفته های اخیر محافل مختلف سیاسی، رسانه ای و حتی برخی مقامات دولت افغانستان بر لزوم برگزاری گفتگوهای صلح با طالبان در داخل خاک این کشور تاکید کرده بودند که ظاهرا با مخالفت های این گروه، قطر به عنوان محل برگزاری این مذاکرات مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.

کلیدواژه