تاثیر مولفه های امنیتی بر توافق اسرائیل و امارات
(last modified Mon, 17 Aug 2020 04:46:26 GMT )
اسد 27, 1399 09:16 Asia/Kabul
  • تاثیر مولفه های امنیتی بر توافق اسرائیل و امارات

در تصمیم امارات و رژیم صهیونیستی برای ایجاد روابط رسمی، مولفه های امنیتی نقش اصلی داشته است.

پس از سال ها روابط پنهانی، سرانجام امارات تصمیم گرفته است روابط رسمی با رژیم صهیونیستی برقرار کند و این تصمیم نیز روز 13 اوت/23اسد توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علنی شد. به نظر می رسد وجه امنیتی «دال مرکزی» اتخاذ چنین تصمیمی از سوی امارات و رژیم صهیونیستی است. واقعیت این است که در منطقه غرب آسیا برخلاف دیگر مناطق جهان، مؤلفه های «امنیت زدا» از وزن بیشتری برخوردار است.

رژیم صهیونیستی در درون سرزمین های اشغالی با مشکلات متعددی مواجه است به گونه ای که نه فقط بنیامین نتانیاهو بلکه ساختار سیاسی این رژیم اشغالگر با چالش جدی رو به رو شده است. علاوه بر تنش های سیاسی، رژیم صهیونیستی با مشکلات شدید اقتصادی مواجه است. اندیشکده موسسه دموکراسی اسرائیل در نظرسنجی جدیدی که انجام داد، نوشت، دراثر شیوع گسترده کرونا از هر پنج کارگر خویش فرما در سرزمین های اشغالی یک نفر کار خود را از دست داده است. مطابق این نظرسنجی، تا ماه ژوئن 13.5 درصد از کارمندان حقوق بگیر که حدود 550 هزار نفر هستند در نتیجه مستقیم شیوع کرونا، کار خود را از دست داده اند و 26 درصد از کارمندان حقوق بگیر نیز با کاهش درآمد مواجه شده اند. اداره آمار اسرائیل نیز اعلام کرد تولید ناخالص ملی اسرائیل در سه ‌ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ‌ماهه قبل از آن 7/ 28 درصد کاهش یافته است. این مشکلات اقتصادی سبب شکل گیری بزرگترین تظاهرات مردمی ضد کابینه رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی و درگیری مردم با نیروهای امنیتی شده است. نتانیاهو با توجه به این شرایط وخیم امنیتی در داخل سرزمین های اشغالی، توافق با امارات برای ایجاد روابط رسمی را در دستور کار قرار داد. دور از انتظار نیست که رژیم صهیونیستی برای کاستن از مشکلات اقتصادی به دریافت کمک های مالی از امارات روی آورد. 

دیگر مولفه امنیتی، در سطح منطقه ای وجود دارد که سبب توافق ابوظبی و تل آویو برای ایجاد روابط رسمی شده است. امارات و رژیم صهیونیستی از بازیگران «ضد مقاومت» در منطقه هستند که به خصوص در یک دهه اخیر برای نابودی یا دست کم تضعیف محور مقاومت در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نکردند. با وجود همه تلاش هایی که بازیگران ضد مقاومت از جمله رژیم صهیونیستی و امارات انجام دادند، امروز وزن محور مقاومت در منطقه بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. شکست نهایی پروژه داعش و همچنین شکست ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن از نشانه های تقویت وزن محور مقاومت در منطقه غرب آسیا است. توافق رژیم صهیونیستی و امارات برای ایجاد روابط رسمی، دور جدیدی از تلاش محور عربی / عبری برای ضربه زدن به محور مقاومت به خصوص در فلسطین انجام است. 

توافق امنیتی امارات با رژیم صهیونیستی در ادامه تحولاتی نظیر تظاهرات در عراق و لبنان و به استعفا کشاندن دولت عادل عبدالمهدی در عراق و دولت حسان دیاب در لبنان و همچنین انفجار مهیب بیروت قرار دارد که با هدف جبران شکست های سیاسی و نظامی در مقابل محور مقاومت طراحی، سازماندهی و اجرا شده است. در همین راستا، "محمود الزهار"، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد، هدف از توافق عادی ‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی، ضربه زدن به مقاومت است. 

کلیدواژه