اسد 29, 1399 17:02 Asia/Kabul
  • توانمندی ایران برای تولید تسلیحات راهبردی
    توانمندی ایران برای تولید تسلیحات راهبردی

پایان تحریم تسلیحاتی ایران شاید برای برخی به این معنا باشد که بعد از سال‌ها محدودیت و تحریم ؛ایران می تواند با ورود به بازار ادوات نظامی، تجهیزات و تسلیحات پیشرفته به مقصدی برای تولید کارخانجات بزرگ اسلحه سازی جهان تبدیل شود. این گمانه  اما با توانمندی های ایران برای تامین نیاز های تسلیحاتی  کشور منطبق نیست .

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز سه شنبه پس از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی وزارت دفاع، در نشستی با آنان تاکید کرد، وزارت دفاع ایران در مسیر تقویت امنیت ملی و حفظ قدرت بازدارندگی به خوبی به مسیر خود ادامه می دهد.
سرتیپ حاتمی با اشاره به  ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود وزارت دفاع ایران در تأمین نیازمندی های دفاعی کشور اظهار کرد: وزارت دفاع ایران آماده است از سرریز دانش دفاعی خود در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، به بخش اقتصادی و غیر نظامی کشور نیز کمک کند.
ایران  برای دفاع از خود با وجود  همه محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که از زمان  جنگ تحمیلی هشت ساله و بعد از آن وجود داشته ؛ اثبات کرده است که با استفاده از تخصص و دانش بومی  می تواند به دستاوردهای بسیار قابل توجهی دست یابد .
عرصه موشکی یکی از  حوزه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل نیازی که در جنگ تحمیلی احساس شد به سمت آن رفت و امروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های تولید کننده موشک‌های کروز، بالستیک و نقطه زن جهان شناخته می‌شودتکنولوژی به کار رفته و نوع سوخت موشک ها، باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نظامی و سیاسی جهان، به این باور برسند که موازنه جدیدی در عرصه نظامی و اطلاعاتی به نفع جمهوری اسلامی رخ داده است.
«آنتونیو کارتولوچی» تحلیلگر آمریکایی مسائل ژئوپلیتیک  پس از پرتاب موفق آمیز ماهواره نظامی "نور" گفت:«ایران یکی از چندین کشور اصلی است که به شکل دادن به دنیای جدید چندقطبی کمک می کند.»
در عرصه دفاع دریایی نیز ایران به موفقیت های  قابل توجه  دست یافته است. ساخت زیردریایی‌های بومی "غدیر" و "فاتح" که هرکدام از قابلیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند ؛ از جمله این دستاوردها هستند. حوزه پهبادی ؛یکی دیگر از عرصه‌هایی است که  ایران در این زمینه درسطح منطقه ،قدرت اول و در سطح جهان جزو چهار کشور اول جهان محسوب می شود.
ایران همچنین  دارای سامانه‌های متعددی در حوزه پدافند هوایی است. سامانه  "باور ۳۷۳"، سامانه سوم خرداد، طبس، کمین دو، صیاد و تلاش از نمونه های  سامانه‌های پدافند هوایی تولید ایران هستند که هر کدام سد محکمی در مقابل نفوذ بیگانگان به حریم آسمان کشور محسوب می شوند.در زمینه سیستم های دفاع لیزری نیز که  معدود کشورهای جهان توانسته اند در این حوزه به موفقیت های ملموسی برسند ؛ جمهوری اسلامی ایران توانسته است  در طراحی و ساخت سلاح های لیزری وارد کارزار جدی شود.
پیشرفت در صنعت دفاعی درحقیقت پشتوانه و عمق راهبردی کشوربشمار می رود  که از پشتوانه علمی و فناوری بومی برخوردار است.با توجه به این روند  ومجموعه  ظرفیت ها و توانمندی های اثبات شده است که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران تاکید کرد ، ایران مشکلی در تولید تسلیحات پیشرفته وراهبردی ندارد.

کلیدواژه