میزان 24, 1395 18:54 Asia/Kabul
  • تمایل افغانستان به شرکت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد از تمایل کشورش برای پیوستن به کریدور اقتصادی مشترک پاکستان و چین ، خبر داد.

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد گفت،کریدور اقتصادی چین وپاکستان به همان اندازه که برای اسلام آباد اهمیت دارد، برای افغانستان هم مهم است و می تواند تمام منطقه از جمله آسیای مرکزی را در بر بگیرد.

پاکستان اعلام کرده است که این طرح بزرگ اقتصادی از طریق خطوط جاده ای و ریلی به ایران، افغانستان و آسیای مرکزی متصل خواهد شد.

با احداث و تکمیل این کریدوراقتصادی که متشکل ازخطوط حمل و نقل جاده ای و ریلی خواهد بود و تا سال 2025هم اجرای آن طول خواهد کشید،کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای حوزه خیلج فارس ، خاورمیانه، اروپا و آفریقا،دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای این طرح این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.

حمایت از تروریسم و تبدیل شدن مناطق قبایلی پاکستان به مامن اصلی گروه های افراطی ، اصلی ترین اتهامی است که دولت افغانستان علیه اسلام آباد مطرح کرده است. حتی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان چندی پیش در سخنانی بدون اشاره به نام پاکستان ، جنگ در افغانستان را به دلیل سیاست های بیگانگان و تحمیل شده از خارج از مرزهای افغانستان دانست.

درحالی سفیر افغانستان در اسلام آباد از تمایل این کشور برای مشارکت در پروژه بزرگ کریدور اقتصادی پاکستان و چین خبر داده که تنش ها میان کابل و اسلام آباد موجب تضعیف زمینه همکاری آنان شده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ماه گذشته در واکنش به سیاست پاکستان در مسدود کردن برخی گذرگاه های مرزی از جمله تورخم که مسیر اصلی انتقال کالا به آن کشور است،تاکید کرد افغانستان در حال خارج شدن از انزوای جغرافیایی است و دیگر به بندرها و مرزهای هیچ کشوری وابسته نخواهد بود.

افغانستان که به لحاظ جغرافیایی کشوری محصور در خشکی است،به دریای آزاد راه ندارد و به همین دلیل در سال های اخیر تلاش کرده تا راههای متنوع و جایگزین برای تسهیل در تجارت خارجی خود پیدا کند. این سیاست افغانستان پس از افزایش مناقشه های سیاسی،امنیتی ومرزی با پاکستان بیش از گذشته تقویت شده و بر همین اساس کابل درصدد است تا وابستگی خود به مرزهای زمینی و دریایی این کشور برای ورود و خروج کالا را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

سخنان سفیر افغانستان در پاکستان نشان می دهد که با وجود تاکید اشرف غنی بر عدم اتکا به مسیرهای این کشور برای ورود و خروج کالا به افغانستان ، کابل نیازمند همکاری با اسلام آباد به ویژه در ترانزیت کالا است . کریدور اقتصادی پاکستان و چین می تواند به رشد اقتصاد و تجارت در افغانستان کمک قابل توجهی کند. به ویژه آنکه پاکستان همچنان بزرگترین شریک تجاری افغانستان است و کابل نمی تواند نقش این کشور همسایه را در زنجیره واردات و صادارات کالا نادیده بگیرد.

 

 

 

کلیدواژه