پاکستان می داند که حاکمیت امارت طالبان در افغانستان از سوی هیچ کشوری قابل پذیرش نیست
(last modified 1399-06-03T09:48:22+00:00 )
سنبله 03, 1399 14:18 Asia/Kabul

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: پاکستان متوجه شده است که در حال حاضر حاکمیت طالبان در افغانستان از سوی هیچ کشوری قابل پذیرش نیست و این کشور به خوبی می داند که دیگر دوره حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان به پایان رسیده است.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، ضمن اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه معاون سیاسی طالبان و سرکرده شبکه حقانی از سوی پاکستان گفت: پاکستان متوجه شده است که در حال حاضر حاکمیت طالبان در افغانستان از سوی هیچ کشوری قابل پذیرش نیست و این کشور به خوبی می داند که دیگر دوره حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: پاکستان در حال حاضر تلاش می کند که به همین مقداری که در افغانستان تسلط استخباراتی دارد اکتفا کند و فعلا زیاد خواهی بیشتری نداشته باشد، هر چند که افغانستان همچنان از سیاست های پاکستان در قبال افغانستان آسیب خواهد دید.

فانوس در ادامه اظهار داشت: از نگاه تقسیم بندی جهانی وجود پاکستان فطرتا در لیست سیاه است و نمی تواند خود را کنار بکشد، چون پاکستان همیشه در منطقه، حافظ منافع دیگران بوده است و فلسفه وجودی این کشور بر همین اساس بوده است و پاکستان مجبور است که با چنین تحرکاتی در منطقه زندگی کند.

این استاد دانشگاه در مورد وضعیت فعلی مذاکرات بین الافغانی گفت: در شرایط فعلی مذاکرات بین الافغانی بیشتر جنبه نمایشی دارد و مشخص نیست که در پشت پرده چه نوع معامله ای با طالبان صورت گرفته است و اگر این مذاکرات منافع مردم افغانستان را تامین نکند منجر به شکست است.

کلیدواژه