حکومت ها زمانی قدرتمند هستند که پیوندشان با مردم مستحکم باشد
(last modified Sun, 16 Oct 2016 10:20:09 GMT )
میزان 25, 1395 14:50 Asia/Kabul
  • حکومت ها زمانی قدرتمند هستند که پیوندشان با مردم مستحکم باشد

دولتمردان افغان برای قدرتمند شدن در حل مشکلات و چالش ها پیوند خود با مردم را مستحکم کنند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: پیوند دولتمردان افغان با مردم سست است در حالی که حکومت ها زمانی قدرتمند هستند که پیوندشان با مردم مستحکم باشد.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات اخیر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان که همکاری مردم با حکومت را ضامن سلامت افغانستان خوانده اظهار داشت: در افغانستان شرایط پیچیده است و با توجه به اینکه دولتمردان در تصمیماتشان در رابطه با مسایل ملی و بین المللی کاملاً مستقل نیستند رابطه شان با مردم هم محکم نیست.

وی تصریح کرد: از میان همین مردم جنبش روشنایی بوجود آمد که حکومت می توانست به سادگی به خواسته های آن ها پاسخ دهد و مشکلات را حل کند اما چنین نشد، دولتمردان برخوردهای غیرقابل انتظاری داشتند و با مردم قطع رابطه کردند. اگرچه این روزها رهبران حکومت وحدت ملی در مجالس حضور پیدا می کنند اما مردم به رسم اعتراض از پای سخنان آن ها بلند می شوند و یا شعارهایی سر می دهند.

به گفته این فعال فرهنگی این در حالی است که حکومت باید از حضور و همکاری های مردم و تشکل های مردمی در عرصه های مختلف استفاده کند آنان حتی در مبارزه با فساد می توانند از حکومت حمایت کنند. از اینرو احتمالاً عبدالله عبدالله متوجه شده که حکومت از مردم فاصله گرفته، مسایلی هم که در اجلاس بروکسل و اعتراضاتی نسبت به عملکرد حکومت افغانستان مطرح شد و حالا او به نقش مردم اشاره کرده تا شاید آنان به حکومت روی بیاورند. اما آنچه مهم است اینکه خود دولتمردان باید توجه داشته باشند که مردم را به سوی خود بکشانند و نگه دارند.

حسن زاده عنوان کرد: انتظار مردم از حکومت وحدت ملی این نبود که دو جناح به مسایل داخلی و اختلافات بین خودشان بپردازند و شرایط به گونه ای شود که گاهی از اظهارات مقامات بلندپایه دولتی بوی جنگ های داخلی به مشام برسد.

وی اضافه کرد: حکومت وحدت ملی در بسیاری عرصه ها ناموفق عمل کرده چنانچه ناامنی ها به حدی رسیده که حتی به عزاداران حسینی هم در مناطق مختلف و در مکان های مقدس حمله می شود و آنان به خاک و خون کشیده می شوند و حتی برخی ولسوالی ها سقوط می کنند بنا بر این کلید اصلی حل مشکلات در دست دولتمردان است که رابطه خود را با مردم مستحم کنند و به فکر حل مسایل و مشکلات باشند.

 

کلیدواژه