تاجران افغانستان؛ خواستار برقراری توازن منطقی در تبادل کالا میان ایران و افغانستان
(last modified 1399-06-22T09:53:21+00:00 )
سنبله 22, 1399 14:23 Asia/Kabul

تاجران افغانستان خواستار برقراری توازن منطقی در تبادل کالا میان ایران و افغانستان، کاهش تعرفه ها و برداشته شدن موانع هستند

رئیس اتاق مشترک افغانستان – ایران شعبه هرات و مشهد خواستار برقراری توازن منطقی در تبادل کالا میان ایران و افغانستان، کاهش تعرفه ها و برداشته شدن موانع شد.

میراجان سلیمان خیل از شرکت کنندگان در نشست تجاری میان افغانستان و ایران در تهران در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: در این نشست تجاری میان تاجران، سرمایه گذاران و صادر کنندگان دو کشور برگزار شد و خروجی خوبی هم داشت که به نفع تاجران و سرمایه گذاران هر دو کشور بود و قراردادهایی هم منعقد شد.

وی افزود: طرف افغانستانی از تاجران و سرمایه گذاران ایرانی خواست که از فرصت های مساعد در افغانستان استفاده و در داخل این کشور سرمایه گذاری کنند.

به گفته این فعال اقتصادی افغان تمرکز مسئولان اتاق بازرگانی هرات در رابطه با تشویق تاجران و سرمایه گذاران ایرانی برای کار در داخل افغانستان بصورت مشارکتی یا فردی و استفاده از فرصت های مساعد شده در افغانستان است.

رئیس اتاق مشترک افغانستان – ایران شعبه هرات و مشهد اظهار داشت: ما در این نشست بحث برد برد و توازن تجارت را مطرح کردیم، تا مراودات تجاری دو کشور به نفع دولت ها، تاجران و مصرف کنندگان هر دو کشور باشد. ضمن اینکه در مورد بخش های مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، پتروشیمی و مواد نفتی و مصالح ساختمانی بحث و تبادل نظر شد.

به گفته سلیمان خیل در تجارت و ترانزیت میان افغانستان و ایران که بیشتر زمینی است مشکلاتی در مرزها و گمرک ها وجود دارد که مطرح شده و امید می رود مشکلات و موانع برداشته شود و این انتظار وجود دارد که مسئله قرنطینه و تعرفه های صادرات کالاهای افغانستانی به ایران کاهش پیدا کند و فرصت ها برای تاجران افغانستانی برای صادرات به ایران بیشتر مساعد شود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران سالانه سه میلیارد دلار به افغانستان صادرات دارد اما صادرات افغانستان به ایران فقط بین بیست تا سی میلیون دلار است که ما خواستار برقراری توازن در این زمینه در حد توان طرف افغانستانی می باشیم.     

 

کلیدواژه