سنبله 24, 1399 14:02 Asia/Kabul

جامعه جهانی با حساسیت مذاکرات هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر را دنبال می کند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: جامعه جهانی با حساسیت مذاکرات هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر را دنبال می کند.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نشست مقدماتی مذاکرات هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر با حضور نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان و سخنرانی ویدیویی دبیر کل سازمان ملل متحد آغاز شد و این نشان می دهد که جامعه جهانی با حساسیت این مذاکرات را دنبال می کند.

وی تصریح کرد: این مسئله حاکی از آن است که یا امیدواری های جامعه جهانی نسبت به مذاکرات صلح جدی است و یا اینکه نگرانی هایی از انحصارگرایی امریکا وجود دارد نسبت به آنچه در مذاکرات میان امریکا و طالبان اتفاق افتاد.

به گفته مدیر مسئول خبرگزاری اطلس از سوی دیگر دولت افغانستان با هیاتی در مذاکرات حضور پیدا کرده که ترکیب آن چندان همگون نیست اما می داند که اگر در این مذاکرات مغلوب طالبان شود ساختارها به هم می ریزد و وضعیت نظام دچار چالش می شود از اینرو تلاش می کند که حداکثر استفاده را از این مذاکرات ببرد.

این کارشناس افغان گفت: به نظر می رسد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا حساب ویژه ای در مورد این مذاکرات باز کرده و می خواهد از آن به عنوان دستاوردی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در امریکا استفاده کند، طالبان هم می دانند که تنها تا زمان برگزاری این انتخابات می توانند از امریکایی‌ها امتیاز بگیرند بنابراین هم امریکا و هم طالبان اصرار دارند که این انتخابات هرچه زودتر به نتیجه برسد.

موسوی مبلغ عنوان کرد: دولت افغانستان هم با علم به این موضوعات تلاش می کند روند مذاکرات را مدیریت و نتایج آن را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا متصل کند که اگر چنین شود امکان چانه زنی و امتیازگیری بیشتر در مذاکرات را خواهد داشت، با همه این ها گمان نمی رود که این مذاکرات سرعت قابل توجهی داشته باشد و نتیجه سریعی از آن حاصل شود که بر فضای سیاسی افغانستان تاثیر داشته باشد.

این کارشناس افغان با اشاره به اصرار دولت افغانستان بر نظام "جمهوری اسلامی" و اصرار طالبان بر "امارت اسلامی" اظهار کرد: این از موارد مهم اختلافی میان طرفین است، اما نکته قابل توجه این است که طالبان تا یک هفته قبل حتی حاضر نبودند با هیات جمهوری اسلامی افغانستان پشت میز مذاکره بنشینند و دولت افغانستان را هم به رسمیت نمی شناختند اما اکنون حاضر به مذاکره شده اند.

وی تصریح کرد: با توجه به زمان اندکی که طالبان دارند، هم به نوعی دولت افغانستان را به رسمیت شناخته اند و هم با هیات دولت این کشور وارد مذاکره شده اند. از اینرو اگر نتوانند به امتیازات حداکثری دست پیدا کنند این امکان وجود دارد که به امتیازات کمتر هم رضایت بدهند و از مسئله "امارت اسلامی" هم کوتاه بیایند.

 

کلیدواژه