سنبله 27, 1399 15:15 Asia/Kabul

در دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با مسئولین و کارکنان این شرکت بر توجه به اصلاحات در این شرکت تاکید شد

سخنگوی شرکت برق افغانستان (برشنا) گفت: در دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با مسئولین و کارکنان این شرکت بر توجه به اصلاحات در این شرکت تاکید شد.

وحیدا.. توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، اظهار داشت: در این دیدار مسئولین شرکت برشنا در مورد دستاوردها و پیشرفت ها در این شرکت در بخش تولید و توزیع برق گزارش خود را ارایه کردند و رئیس جمهور هم در برخی بخش ها رهنمودهایی به آنان داد و از برنامه هایی که بصورت مناسب پیش رفته ابراز رضایت و تمجید کرد.

وی در مورد ظرفیت تولید برق در افغانستان هم عنوان کرد: در حال حاضر در قندهار ظرفیت تولید 40 مگاوات برق آفتابی داریم، ظرفیت تولید برق از گاز هم 50 مگاوات است که از سوی شرکت "بیات پاور" انجام می شود، شرکت "غضنفر" هم روی تولید برق از گاز کار می کند که تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

سخنگوی شرکت برق افغانستان افزود: این شرکت توان آن را دارد که برق را از هر شرکتی که توانایی تولید آن را داشته باشد، با قیمت مناسب خریداری کند.

توحیدی در رابطه با نقش کشورهای خارجی در تولید برق در افغانستان هم گفت: ما فعالیت های خود را با توجه به حیطه اختیارات و صلاحیت های خود در این زمینه در بخش خصوصی و عمومی انجام داده ایم، اما ساخت سدهای بزرگ در حیطه صلاحیت ها و اختیارات وزارت انرژی و آب بوده و اکنون هم در صلاحیت اداره تنظیم امور آب است.

به گفته این مسئول در شرکت برشنا، این شرکت تلاش هایی در بخش جذب سرمایه گذاری عمومی انجام داده و توانسته سرمایه گذاری برخی شرکت های خارجی و داخلی فعال، در تولید انرژی را جذب کند، فعالیت برخی از آن ها به بهره برداری رسیده و برخی پروژه های کوچک و بزرگ هم در حال اجرا است.

توحیدی در زمینه تولید برق آفتابی هم گفت: در حال حاضر 40 مگاوات برق آفتابی در قندهار تولید می شود، برنامه تولید برق آفتابی در سروبی هم تحت کار قرار دارد که ظرفیت آن حدود 25 مگاوات است.

وی اضافه کرد: تفاهم نامه ای هم برای تولید سه هزار مگاوات برق با یک شرکت اماراتی امضا شده و امید می رود که این شرکت هم کار خود را در این زمینه آغاز کند.

 

کلیدواژه