در طول 2 دهه گذشته حدود 14هزار مدرسه در افغانستان ساخته شده است
(last modified 1399-06-30T10:05:41+00:00 )
سنبله 30, 1399 14:35 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفت: تا سال 2001 در افغانستان فقط 2 هزار و 400 مدرسه وجود داشت، ولی در دو دهه اخیر و بعد از سقوط طالبان تا کنون حدود 14 هزار مدرسه ساخته شده است و این رشد برای کشوری که درگیر جنگ و ناامنی و مشکلات اقتصادی و فرهنگی فروانی بوده، بسیار قابل توجه است

نوریه نزهت نجرابی سخنگوی وزارت معارف افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد گسترش فضای آموزشی در افغانستان گفت: تا سال 2001 در افغانستان فقط 2 هزار و 400 مدرسه وجود داشت، ولی در دو دهه اخیر و بعد از سقوط طالبان تا کنون حدود 14 هزار مدرسه ساخته شده است و این رشد  برای کشوری که درگیر جنگ و ناامنی و مشکلات اقتصادی و فرهنگی فروانی بوده، بسیار قابل توجه است.

وی تصریح کرد:ساخت این همه مدرسه در طول دو دهه گذشته یک تحول بزرگ در افغانستان محسوب می شود که کسی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان در ادامه افزود: ساخت 6 هزار مدرسه دیگر که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ساخت قول آن را داده است در دستور کار قرار دارد که با ساخت این مدارس، بیش از 80 درصد از دانش آموزان افغانستان به فضای آموزشی دسترسی خواهند یافت.

نزهت نجرابی در مورد کمک های صورت گرفته برای توسعه فضای آموزشی در افغانستان نیز گفت: کمک های که انجام شده است فقط در ساخت مدارس هزینه نشده و در بخش های رشد کیفیت مدارس و افزایش ظرفیت نیروهای آموزشی نیز از همین کمک ها استفاده شده است.

وی در ادامه به چالش های موجود در عرصه کمبود فضای آموزشی در ولایت های مختلف افغانستان اشاره کرد و افزود: به علت ناامنی ها، وزارت معارف همچنان با چالش های زیادی به ویژه کمبود مدارس مواجه است، در برخی از مناطق مدارس ساخته شده تخریب و یا به آتش کشیده شد و این چالش بسیاری مهمی در برخی از مناطق افغانستان است.

این مقام مسئول در وزارت معارف افغانستان اظهار داشت: بعد از سقوط حکومت طالبان بسیاری از مهاجرین افغانستانی که در خارج زندگی می کردند به ویژه از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشند و ما رشد جمعیت قابل ملاحظه ای هم در افغانستان داشته ایم و همه این ها باعث شده است که ما نیاز به فضای آموزشی جدید داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ولی عیلرغم همه این کمبود ها تعلیم و تربیت در همه افغانستان گسترش پیدا کرده است و در 34 ولایت افغانستان دانش اموزان به تعلیم دسترسی دارند.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان در مورد شایعات صورت گرفته در مورد حذف زبان فارسی از تابلو های مدارس در افغانستان گفت: این ها همه شایعه است با قاطعیت رد می کنیم، وزارت معارف چنین برنامه ندارد که تابلو های مدارس را تغیر زبان بدهد، زبان های رسمی مردم افغانستان دری و پشتو است و تمام تابلو های مکاتب به همین دو زبان است.

کلیدواژه