میزان 26, 1395 12:55 Asia/Kabul
  •  آغاز عملیات آزادسازی موصل و پایان داعش در عراق

خبرها از عراق حاکی از آن است که در پی اعلام حیدر العبادی ، نخست وزیر عراق مبنی بر آغاز عملیات آزاد سازی موصل از سیطره گروه تروریستی داعش ، از ساعات اولیه بامداد دوشنبه حملات بی امان نیروهای نظامی و مردمی عراق به مواضع تروریستهای تکفیری داعش آغاز شده است.

به دنبال اعلام فرمان "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق برای بازپس گیری موصل از سیطره داعش، نیروهای امنیتی و نظامی این کشور با حمایت نیروهای حشد الشعبی و پیشمرگه، حملات گسترده ای را به مواضع داعش در نقاط مختلف این شهر آغاز کرده اند.

اتحاد و همدلی عراقی ها و تکیه بر ظرفیتهای داخلی آن عامل اصلی موفقیتهای گسترده عراقی ها در مقابله با داعش و آزادسازی بخش عمده مناطق تحت اشغال داعش در ماههای اخیر و سد مستحکم در برابر سیطره داعش بر عراق بوده است.

گروه تروریستی و تکفیری داعش حدود دوسال پیش در قالب یک توطئه بین المللی و منطقه ای با طراحی آمریکا و برخی دولتهای مرتجع منطقه موفق شد شهر موصل را از شهرهای مهم عراق محسوب می شود را به کنترل خود دربیاورد. دولت عراق در ژوئن 2014 (جوزا 1393) با اتکا به نیروهای مختلف عراقی از جمله الحشد الشعبی به مبارزه جدی با تروریسم پرداخت .

همکاری مشترک مردم،ارتش و دولت، معادله سرنوشت ساز در تضعبف داعش در عراق و محصور شدن آن در استان نینوا بود . مسوولان عالی‌رتبه عراقی با نگاه واقع بینانه به تاثیرگذار بودن معادله مردم (الحشد الشعبی)، ارتش و دولت، سال 2016 را سال مرگ داعش در عراق اعلام کردند و آغاز این عملیات در روزهای اخیر درستی این پیش بینی را نمایان ساخته است .

آغاز عملیات آزاد سازی موصل به معنای شمارش معکوس برای پایان داعش در عراق است . اما به این موضوع نیز باید توجه داشت که گروه تروریستی و تکفیری داعش که پایان کار خود را نزدیک می بیند با تشدید جنایت های خود در صدد است به نحوی مفری برای خود از شکست کامل در عراق بیابد و این موضوع می تواند تشدید جنایات این گروه تروریستی را در پیش داشته باشد .

با توجه به این ملاحظات بود که عراقی ها به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای مهار بیشتر تحرکات داعش عملیات نهایی رهایی موصل از چنگال داعش را با تاخیر آغاز کردند .

این درحالی است که مقامات عراقی در روزهای اخیر حجم خساراتی را که اقدامات ویرانگرانه داعش در عراق داشته است تشریح کردند . در این زمینه حیدر العبادی تاکید کرد که گروه تروریستی داعش با اشغال مناطقی از این کشور، 35 میلیارد دلار خسارت به عراق وارد کرده است. شدت تخریبها در برخی از مناطق عراق از جمله موصل به حدی بوده است که برخی از کارشناسان پیش بینی کردند حداقل 10 سال زمان برای بازسازی مجدد شهر موصل نیاز است .

به هرحال هزینه های هنگفتی از جانب داعش و حامیانش یعنی آمریکا و عربستان و چند کشور مرتجع منطقه متوجه مردم عراق شده است و مردم عراق امیدوارند که با یکسره کردن تروریستها با انجام عملیات موصل به این وضعیت پایان داده و وارد مرحله بازسازی کشورشان شوند .

در این شرایط ، سازمان ملل متحد به عنوان مهم ترین سازمانی که در حوزه صلح و امنیت بین المللی مسئولیت دارد ، می تواند نقش حمایتی مهمی برای کاستن از میزان و شدت فاجعه انسانی در موصل ایفا کند.

سازمان ملل متحد می تواند این نقش حمایتی را در قالب بهره گیری از ظرفیتهای سازمانهای تخصصی خود نظیر سازمان بهداشت جهانی، کمیساریای عالی پناهندگان ، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایفا کند که این موضوع انتظارات را از این سازمان جهت کمک به عراق مضاعف کرده است.

کلیدواژه