سفر "عبدالله عبدالله" به هند
(last modified Wed, 07 Oct 2020 05:14:11 GMT )
میزان 16, 1399 09:44 Asia/Kabul
  • سفر \
    سفر \"عبدالله عبدالله\" به هند

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در صدر هیاتی به منظور تقویت اجماع منطقه‌ای در روند صلح این کشور به دهلی نو، پایتخت هند سفر کرد.

عبدالله عبدالله، قرار است در این سفر با برخی از مقامات بلندپایه هند از جمله،  "نارندرا مودی"  نخست وزیر، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه، آخرین تحولات مهم منطقه و روند صلح افغانستان گفت وگو کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیش از سفر به دهلی نو، هند را شریک راهبردی برای کابل خواند و تاکید کرد، نقش دهلی نو در برقراری صلح پایدار در افغانستان مهم است. 

پس از بن بست در مذاکرات بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر که از دو هفته پیش آغاز شده است، "عبدالله عبدالله" به منظور جلب حمایت های منطقه ای از روند صلح در افغانستان در نخستین مقصد به پاکستان رفت و با برخی مقامات ارشد این کشور درباره گفتگوهای صلح با طالبان و کمک اسلام آباد در این زمینه رایزنی کرد.

عبدالله پس از رایزنی های گسترده در طول سه روز حضور در پاکستان به هند رفته است تا با برخی مقامات بلند پایه این کشور نیز درباره روند صلح افغانستان به گفتگو بپردازد.

هدف اصلی حضور عبدالله در پاکستان استفاده از نفوذ رسمی و غیررسمی این کشور بر طالبان برای انعطاف در روند مذاکرات بینالافغانی در قطر بود.

پیشینه پاکستان در به رسمیت شناختن حکومت سابق طالبان در افغانستان موجب شده تا به رغم وجود گزارش هایی درباره کاهش نفوذ آن کشور بر این گروه اما همچنان مقامات و مردم افغانستان، پاکستان را دارای نفوذ رسمی و غیررسمی بر طالبان بدانند.

به همین دلیل رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در شرایطی که مذاکرات بین الافغانی در دوحه به بن بست رسیده است به اسلام آباد رفت تا بتواند از همه ظرفیت های پاکستان برای ترغیب طالبان به انعطاف در روند صلح افغانستان و خاتمه جنگ در این کشور استفاده کند.

سفر عبدالله به هند اگر چه درچارچوب جلب کمک  منطقه ای به روند صلح افغانستان صورت گرفته است اما به لحاظ ماهیتی، با هدف وی در سفر به پاکستان متفاوت است. رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در سفر به هند قصد دارد ضرورت کمک به برقراری صلح در آن کشور را برای مقامات دهلی نو تببین کند. بخصوص آنکه در نزدیک به دودهه اخیر که از جنگ آمریکا در افغانستان سپری شده است، هند از جمله کشورهایی بوده از تسری دامنه جنگ در افغانستان و تبعات آن در منطقه به خصوص گسترش ناامنی نگران بوده است.

عبدالله درسفر به هند می کوشد اهمیت فرصت به وجود آمده تاریخی برای مصالحه با طالبان برای پایان  جنگ در افغانستان را به مقامات هندی گوشزد کند تا از این طریق بتواند از پتانسیل های این کشور برای وادار کردن آمریکا به اجرای تعهدات خود در توافق صلح با طالبان که در 29 فوریه 2020 (10حوت 1398) بین دو طرف امضاء شده است،استفاده کند.

آمریکا درتوافق صلح با طالبان به خروج کامل نظامیان خود از افغانستان متعهد شده است و در حالی که چند ماه از آن سپری شده است هیچگونه برنامه ای برای خروج ارائه نکرده است. با توجه به مشروط شدن ادامه مذاکرات بین الافغانی درقطر به اجرای تعهدات آمریکا، مقامات افغانستان نگرانند که فرصت بوجودآمده برای صلح در این کشور با کارشکنی کاخ سفید از بین برود. 

 

 

 

کلیدواژه