میزان 18, 1399 12:02 Asia/Kabul
  • وعده جدید ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، تلاشی انتخاباتی
    وعده جدید ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، تلاشی انتخاباتی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با توجه به وعده های انتخاباتی خود و توافق امریکا و طالبان در فوریه 2020 خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را قبل از موعد مقرر کلید زده است. اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ به طور ناگهانی وعده ای را در این زمینه مطرح کرده است.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت که همه نیروهای آمریکایی باقیمانده در افغانستان باید تا روز کریسمس (25 دسامبر 2020)به خانه بازگردند. این اظهارات ترامپ در حالی است که «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه‌شب اعلام کرد که آمریکا تا اوایل سال آینده میلادی، شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان را به 2500 نفر کاهش می‌دهد.

آمریکا در فوریه 2020 توافقی را با طالبان امضا کرد که براساس آن تا ماه مه سال ۲۰۲۱ نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده و در مقابل طالبان نیز متعهد به مذاکره برای آتش ‌بس و تقسیم قدرت با دولت افغانستان شده است. به گفته  «بیل راجیو» کارشناس سیاسی هندی: طالبان توافق با آمریکا  را به عنوان «توافق پایان اشغال» می‌داند. آمریکا می‌خواهد از افغانستان خارج شود و تسلیم همه خواسته‌های طالبان شده است.

ترامپ که بازگشت نیروهای نظامی این کشور به آمریکا ازجمله وعده‌های انتخاباتی مهم او بود، پیشتر گفته بود تا نوامبر 2020 شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴ هزار تا ۵ هزار نیرو کاهش می‌یابد. اوبراین  نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که وقتی ترامپ به قدرت رسید، بیش از ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان بودند، اما امروز این رقم به کمتر از ۵ هزار نفر رسیده و تا اوایل سال 2021 به 2500 نفرکاهش خواهد یافت.

با مقایسه اظهارات ترامپ و اوبراین مشخص است که  این دومقام ارشد امریکایی که جلسات مهم امنیتی باهم برگزار می کنند حتی در زمینه زمانبندی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان نیز با هم هماهنگ نیستند. بدین ترتیب به نظر می رسد که ترامپ که در وضعیت کنونی در کارزاز انتخاباتی از جو بایدن رقیب دموکرات خود به ویژه پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی عقب افتاده تلاش می کند تا با اعلام وعده های توخالی مانند بازگشت همه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا کریسمس 2020 نظر رای دهندگان آمریکایی را به خود جلب نماید. نکته جالب استقبال طلبان از این موضوع است. طالبان روز پنج شنبه ضمن استقبال از اعلام ترامپ برای خروج کامل نظامی از افغانستان تا کریسمس آن را گامی مثبت در عملی ساختن توافقنامه قطر دانست.

در واقع ادعای جدید ترامپ بیشتر یک وعده انتخاباتی تا یک موعد رسمی برای خارج شدن آخرین نظامیان این کشور از افغانستان است. این مساله ای است که واکنش روسیه به عنوان یکی از بازیگران صحنه افغانستان را نیز برانگیخته است. «زمیر کوبالف»، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان  روز پنج شنبه گفت که ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر کاهش نیروهایش در افغانستان مصرف انتخاباتی دارد. کوبالف ضمن اشاره به اینکه حضور نظامی آمریکا در افغانستان کمکی به بهبود اوضاع در این کشور نمی‌کند، گفت: «این‌ها بیشتر شبیه لفاظی‌هایی است که می‌خواهد نظر رای‌دهندگان را پیش از انتخابات به خود جلب کند.»

مساله مهم دیگر اینکه با توجه به اینکه کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده، مشخص نیست در صورتی که ترامپ نتواند پیروز این رقابت شود، رییس جمهوری بعدی تا چه حد به قول اخیر ترامپ در زمینه کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان وفادار خواهد ماند. از زمان حمله آمریکا به افغانستان که روز چهارشنبه نوزدهمین سالگرد آن بود، تاکنون حدود 2400 نفراز نظامیان آمریکایی در این کشور کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند. حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان جز کشتار مردم این کشور، افزایش ناامنی و تولید بی سابقه مواد مخدر حاصلی برای این کشور جنگزده نداشته است.

کلیدواژه