بازداشت عاملان حمله به معاون اول ریاست جمهوری افغانستان موفقیت بزرگی است
(last modified 1399-07-20T10:27:37+00:00 )
میزان 20, 1399 14:57 Asia/Kabul

بازداشت عاملان حمله یک ماه پیش به کاروان موترهای معاون اول ریاست جمهوری افغانستان موفقیت بزرگی برای اداره امنیت ملی این کشور است

کارشناس سیاسی افغان گفت: بازداشت عاملان حمله یک ماه پیش به کاروان موترهای معاون اول ریاست جمهوری افغانستان موفقیت بزرگی برای اداره امنیت ملی این کشور است.

داکتر فاروق بشر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام خبر بازداشت ده تن از عاملان این حمله اظهار داشت: در صورتی که آنان واقعاً عاملان این حمله بوده باشند موفقیت بزرگی برای دولت افغانستان و اداره امنیت ملی است.

وی افزود: برخی حملات مرموز و قتل های هدفمند از مدت ها قبل در افغانستان صورت می گیرد که کارکنان عالیرتبه دولت را هدف قرار می دهد و این وضعیت زندگی مردم را با خطر مواجه کرده و باعث نگرانی شده است.

این استاد حقوق دانشگاه کابل عنوان کرد: بر اساس قوانین حقوقی افراد بازداشت شده باید پس از سه روز که پلیس می تواند آن ها را در اختیار داشته باشد، برای انجام تحقیقات به دادستانی تحویل داده شوند و در صورت محرز شدن جرم به دادگاه معرفی شوند. انجام تحقیقات و احراز جرم هم از اهمیت خاصی برخوردار است و قانون به هیچ عنوان اجازه نمی دهد افرادی که جرمی مرتکب نشده اند بر اساس اتهامات نادرست مورد محاکمه و مجازات قرار بگیرند.

این کارشناس سیاسی در مورد اینکه چرا در موارد بسیاری عاملان حملات مختلف با گذشت زمان طولانی حتی شناسایی هم نشده اند اما بنا به آنچه اعلام شده عاملان حمله به معاون رئیس جمهور در مدت یک ماه شناسایی و بازداشت شدند هم گفت: حمله به معاون اول ریاست جمهوری مسئله مهمی بود که مستقیماً به سیاست دولت ارتباط پیدا می کرد هرچند عاملان دیگر حملات هم باید به سرعت شناسایی و دستگیر شوند.

فاروق بشر اظهار کرد: ممکن است در قضیه حمله به معاون اول ریاست جمهوری افغانستان دست های بیرونی هم نقش داشته باشند که البته پیدا کردن آن ها کار ساده ای نیست به هر صورت گمان می رود این حمله توسط بیرونی ها طراحی شده باشد و افراد وابسته به گروه های مسلح آن را اجرا کرده باشند.

وی در مورد تاثیر نقش ریاستی امرالله صالح معاون رئیس جمهور افغانستان بر اداره امنیت ملی در گذشته و تجربه وی در این زمینه بر دستگیری سریع عاملان حمله به وی نیز گفت: این موضوع هم بی تاثیر و دور از امکان هم نیست زیرا آقای صالح علاوه بر اینکه در دوره ای رئیس اداره امنیت ملی بوده، دوره کوتاهی هم سرپرست وزارت داخله بوده که بسیاری از مجرمین هم در آن دوره دستگیر شدند.

به گفته بشر با فعال تر شدن بخش های کشفی و امنیتی، امکان کاهش رویدادهای ناامنی در افغانستان وجود دارد، در صورتی که نیروهای امنیتی بر اساس قانون به وظایف خود به درستی عمل کنند و دست عوامل ناامنی را چه در داخل دولت و چه خارج کوتاه کنند این امکان بیشتر خواهد شد. اما در افغانستان در بسیاری موارد مجرمین و عاملان ناامنی دستگیر شده به واسطه برخی شخصیت های دولتی و غیر دولتی رها می شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت افغانستان از گذشته درس گرفته باشد و نگذارد کسانی که در حوادث مختلف دست داشته اند به سادگی آزاد شوند.

 

کلیدواژه