نقش ایران در مسئله صلح افغانستان یک نقش طبیعی و برجسته است
(last modified 1399-07-27T10:52:34+00:00 )
میزان 27, 1399 15:22 Asia/Kabul

به دلیل اشتراکات و درهم تنیدیگی های فراوان ایران و افغانستان نقش برجسته ایران در مسئله صلح افغانستان یک نقش طبیعی و برجسته است

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: به دلیل اشتراکات و درهم تنیدیگی های فراوان ایران و افغانستان نقش برجسته ایران در مسئله صلح افغانستان یک نقش طبیعی و برجسته است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران پس از سفرش به پاکستان و هند عنوان کرد: نقش ایران در مسئله صلح افغانستان بسیار برجسته بوده و قابل نادیده گرفتن نیست.  

وی افزود: در روند صلح افغانستان دو نگاه متفاوت وجود دارد یکی اینکه این روند باید به رهبری امریکا پیش برود و امریکا نقش محوری در حل مسئله داشته باشد و دیگر اینکه یک اجماع منطقه ای و بین المللی ایجاد شود و نقش کشورهای منطقه به دلیل تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از وضعیت افغانستان باید برجسته شود.

مدیر مسئول خبرگزاری اطلس تصریح کرد: امریکا تلاش داشت که در روند صلح افغانستان نقش محوری داشته باشد و به همین دلیل مذاکرات خود با طالبان را بصورت انحصاری پیش برد و برخی مفاد توافقنامه هنوز به اطلاع دولت افغانستان و عموم نرسیده که این یکجانبه گرایی امریکا تمایل کشورهای منطقه را در مورد داشتن نقش فعال تر در مسئله صلح افغانستان بیشتر کرد. جریان های سیاسی در داخل افغانستان هم بر این نظر بودند که این نقش باید برجسته باشد.  

این کارشناس سیاسی گفت: اکنون با توجه به بن بست هایی که در روند صلح افغانستان ایجاد شده ضرورت این اجماع بیشتر احساس می شود. آقای عبدالله هم در همین راستا سفرهای منطقه ای خود را آغاز کرده است.

وی اظهار داشت: سفر آقای عبدالله به جمهوری اسلامی ایران هم از این لحاظ قابل اهمیت است که وی در گذشته به عنوان متحد جمهوری اسلامی ایران از حزب جمعیت مطرح بوده و ارتباط نزدیکی داشته و با توجه به این سابقه، این سفر می تواند نقش ایران را در مسئله صلح افغانستان پر رنگ تر کند و جایگاه مناسبی که ایران در فضای سیاسی و اقتصادی افغانستان دارد در مسئله صلح نیز تثبیت شود.

به گفته موسوی مبلغ نکته دیگر این است که عبدالله عبدالله طی حدود دو دهه گذشته تعامل نزدیکی هم با امریکایی ها داشته و امریکا هم تلاش کرده ایران در روند صلح افغانستان نقشی نداشته باشد، بنابراین وی با این سفر می خواهد عنوان کند که امریکایی ها هر قدر تلاش کنند، نمی توانند ایران را از معادلات سیاسی افغانستان حذف کنند و باید نقش برجسته این کشور را مورد توجه قرار دهند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: به دلیل اشتراکات فرهنگی مردمان ایران و افغانستان، سابقه دیرینه همکاری های سیاسی دو کشور، پیوندهای اقتصادی و مرز مشترک طولانی، تاثیرگذاری امنیت متقابل دو کشور و حضور حدود سه میلیون مهاجر افغان در ایران، این کشور بصورت طبیعی نقش جدی در قضایای افغانستان و از جمله مسئله صلح این کشور دارد.

این کارشناس افغان بیان داشت: اگر برخی کشورها بخواهند این نقش برجسته را نادیده بگیرند و جمهوری اسلامی ایران را از معادلات سیاسی افغانستان حذف کنند به دلیل اشتراکات و درهم تنیدگی های ذکر شده، امکان چنین حذفی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برخی کشورهای دیگر مانند پاکستان هم به دلیل نفوذی که روی برخی جریان ها در افغانستان و از جمله طالبان دارند نقش برجسته ای در مسئله صلح افغانستان دارند و امکان نادیده گرفتن نقش آن ها هم وجود ندارد.

 

کلیدواژه