عقرب 03, 1399 11:23 Asia/Kabul

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران نقش مهمی در منطقه دارد و نقش این کشور می تواند به آمدن صلح در افغانستان کمک کند و اگر بخواهند ایران را از مذاکرات صلح حذف کنند، یقینا ضرر بزرگی متوجه مردم افغانستان خواهد شد.

سید وحید الله ظهوری حسینی کارشناس افغانستانی مسایل سیاسی و عضو مؤسس بنیاد علمی فرهنگی کوثر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: مذاکرات صلح افغانستان تا کنون به نتایج مطلوبی نرسیده است و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عبدالله را به ایران دعوت کرد زیرا شرایط به جایی رسیده است  که باید عبدالله از خود یک حرکت قوی نشان دهد.

وی در ادامه افزود: عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در رابطه با مسئولیتی که نسبت به مذاکرات صلح دارد باید فعالیت هایی را انجام دهد و سفر به کشورهای منطقه به ویژه ایران هم در همین جهت بوده است و همکاری ایران در رابطه با مذاکرت صلح افغانستان اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس سیاسی باتوجه به روابط دیرینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران و افغانستان گفت: واضح است که دو کشور دارای روابط بسیار قوی هستند و هر دو باید هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند تا همچنان  روابط خوب دو کشور بهترشود و دشمنان و قدرت های قوی همچون امریکا نتواند سوء استفاده کنند.

ظهوری حسینی بیان داشت: با توجه به طولانی شدن نتیجه مذاکرات صلح افغانستان با طالبان، جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات صلح افغانستان نقش یک کشورهمسایه و تاثیرگذار را ایفا می کند و ایران نیز یکی از کشور های مهم و همسایه افغانستان است و ناامنی هایی که در افغانستان رخ می دهد، ایران را هم متاثر می سازد.

وی اضافه کرد: با توجه به مشترکات و روابط نزدیک ایران و افغانستان، جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد که حقوق مردم افغانستان و همچنان جریان های مختلف در این کشور نادیده گرفته نشود؛ لذا حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان می تواند به سود مردم باشد که اگر بخواهند ایران را از این مجموعه حذف کنند یقینا ضرر بزرگی متوجه مردم افغانستان خواهد شد.

کلیدواژه