انتخابات 2020 آمریکا، انتخاباتی غیر قابل پیش بینی
(last modified 1399-08-04T08:48:53+00:00 )
عقرب 04, 1399 13:18 Asia/Kabul
  • انتخابات 2020 آمریکا، انتخاباتی غیر قابل پیش بینی
    انتخابات 2020 آمریکا، انتخاباتی غیر قابل پیش بینی

در آستانه ورود به آخرین هفته رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریکا، فعالیت موسسات نظرسنجی برای پیش بینی برنده انتخابات 2020 در این کشور شدت گرفته است.

در روزهای اخیر اغلب موسسات نظرسنجی، از کاهش چند درصدی فاصله دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در مقابل جو بایدن، نامزد دموکرات ها، بویژه در ایالت های حساس موسوم به "صحنه نبرد" خبر داده اند. با این حال، هنوز بایدن از برتری حدود 8 درصدی در میانگین نظرسنجی های ملی در سطح امریکا برخوردار است. 

با این حال، برتری بایدن در برابر ترامپ حتی یک هفته پیش از پایان رای گیری ها در روز سوم نوامبر، تضمین کننده پیروزی نامزد دموکرات ها بر نامزد جمهوریخواهان نیست. زیرا چه بسا، نامزد دموکرات ها همچون سال 2016 ، رای مردمی بیشتری کسب کند اما در نهایت، این نامزد جمهوریخواهان باشد که با اتکا به برتری آرای الکترال، برای چهار سال دیگر در کاخ سفید ماندگار شود. 

البته تنش های سیاسی حال حاضر در امریکا، برپیچیدگی معمول انتخابات ریاست جمهوری افزوده است. ترامپ بارها اعلام کرده است که یا در انتخابات پیروز می شود یا در انتخابات تقلب شده است. به عبارت دیگر اگر ترامپ به پیروزی قاطع دست نیابد، ستاد انتخاباتی جمهوریخواهان به بهانه تقلب در انتخابات، بویژه با زیر سوال بردن روند انتخابات پستی، موضوع را به دادگاه خواهند کشاند. پایان فرآیند قضایی شکایات انتخاباتی نیز دیوان عالی فدرال خواهد بود، نهادی که در آن، قضات محافظه کار به لحاظ عددی، برتری دارند. به نظر می رسد ترامپ بر روی آرای قضات دیوان عالی فدرال برای پیروزی در انتخابات حساب ویژه ای باز کرده است. 

اما اگر آرای الکترال کالج به گونه ای میان دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات تقسیم شود که هیچ یک نتوانند حداقل 270 رای را کسب نمایند، مسوولیت انتخاب رییس جمهوری بعدی امریکا برعهده کنگره قرار خواهد گرفت. در این حالت، حتی با وجود برتری عددی دموکرات ها در مجلس نمایندگان بعدی، شانس ترامپ برای پیروزی بیشتر است. زیرا هر ایالت در زمان رای گیری فقط دارای یک رای خواهد بود و ایالت هایی با اکثریت نمایندگان جمهوریخواه از ایالت هایی با اکثریت نمایندگان دموکرات بیشتر خواهند بود. 

به هر حال، با توجه به پیچیدگی فراوان نظام انتخابات ریاست جمهوری امریکا، هرگونه پیش بینی نتایج آن بر اساس نظرسنجی ها تقریبا غیر ممکن است. با این حال، به نظر می رسد یک موضوع قطعی خواهد بود و آن این که انتخابات 2020 با اعتراضات و تنش های خیابانی همراه خواهد بود. از هم اکنون تدابیر امنیتی برای جلوگیری از اعتراضات خشن خیابانی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا در برخی از شهرها و ایالت های این کشور تشدید شده است. حتی در برخی از مناطق، حضور افراد با اسلحه در اطراف حوزه های رای گیری در روز انتخابات در سوم نوامبر ممنوع شده است. اظهارات جنجالی ترامپ از جمله این که در مناظره نخست با بایدن خطاب به شبه نظامیان گفت " کنار به ایستید و منتظر بمانید" به عنوان اشاره ای برای به آشوب کشاندن انتخابات امریکا توصیف شد. 

ترنس مونهان فرمانده پلیس نیویورک می گوید: شکی نیست که این انتخابات نسبت به سال های گذشته جنجال برانگیز خواهد بود و برای همین، طرح ما آمادگی در برابر هرگونه حادثه است. 

با توجه به این که در سال های اخیر سلامت و امنیت انتخابات در برابر مداخلات داخلی و خارجی به شدت زیر سوال رفته است، به نظر می رسد نامزد و جریان سیاسی شکست خورده در انتخابات 2020 ، نتایج را به راحتی نپذیرد و به مقاومت خیابانی روی بیاورد، موضوعی که می تواند در جامعه چند پاره امریکا، فاجعه بیافریند.   

 

کلیدواژه