عقرب 05, 1399 15:21 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: گروه طالبان در حمله انتحاری غرب کابل به گونه ای دست دارند، اگر چه طالبان، تظاهر می کنند با داعش و القائده ارتباطی ندارند، اما روشن است که زمینه عملیات ها و فعالیت های داعش و القاعده را طالبان هموار می کنند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: دولت افغانستان و گروه طالبان می خواهند وانمود کنند، که بدون حضور آمریکا توانایی مدیریت جنگ را در افغانستان دارند و این باعث افزایش جنگ در مناطق مختلف این کشور شده است.  

وی افزود: آمریکا و پاکستان می خواهند با افزایش نزاع های قومی و مذهبی به تنش ها در افغانستان دامن بزنند، ولی آن ها از تاریخ، جغرافیا و ترکیب اجتماعی این کشور آگاهی ندارند و فکر می کنند که فرقه های افغانستان جدا از هم هستند در حالی که این گونه نیست و در قلب منطقه پشتون ها، هزاره ها و در قلب منطقه هزارها، پشتون ها و در قلب منطقه ازبک ها، تاجیک ها زندگی می کنند.

خروتی در ادامه به حمله انتحاری اخیر داعش در غرب کابل اشاره کرد و گفت: گروه طالبان در این حملات به گونه ای دست دارند، اگر چه طالبان، تظاهر می کنند با داعش و القائده ارتباطی ندارند، اما روشن است که زمینه عملیات ها و فعالیت های داعش و القاعده را طالبان هموار می کنند.

وی افزود: حمایت علنی آمریکا از طالبان به بهانه مبارزه با داعش، باعث تشدید خشنونت ها در افغانستان می شود ولی آمریکا باید بداند که در افغانستان، رییس جمهور منتخب وجود دارد و افغانستان یک کشور مستقل و تابع قوانین بین المللی است و همکاری با طالبان دامنه جنگ را وسیع می کند.

این کارشناس سیاسی ضمن اشاره به توافق سیاسی طالبان با آمریکا افزود: طالبان با دولت و مردم افغانستان مبارزه می کنند و این خلاف تمام موازین ملی و خلاف شریعت اسلام است که از آمریکا سلاح و امکانات بگیرند و برادران خود را  شهید کنند.

خروتی مذاکرات صلح قطر را بی نتیجه خواند و افزود: آمریکا مذاکرات صلح قطر را مدیریت می کند و در مسئله صلح و جنگ، همسایه های افغانستان، کشورهای منطقه و اروپا و حتی متحدین سیاسی آمریکا از عملکرد این کشور راضی نیستند و می دانند که امریکا به دنبال منافع خود در افغانستان و منطقه است و برای رسیدن به این هدف جنگ را بر مردم افغانستان تحمیل کرده است.

کلیدواژه