میزان 27, 1395 09:23 Asia/Kabul
  • اتهام افغانستان علیه ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش و رئیس سازمان اطلاعات پاکستان را به طراحی خشونت های اخیر در آن کشور، متهم کرد.

وی مدعی شد که جنرال راحیل شریف فرمانده نیروی زمینی ارتش و رضوان اختر رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در پشت حملات شورشیان در افغانستان قرار دارند. جنرال دوستم چندی پیش هم اعلام کرده بود براساس برخی گزارش‌های اطلاعاتی اعضای گروه تروریستی داعش که اکنون در کشورهای سوریه و عراق مشغول جنگ هستند، برنامه دارند به شمال افغانستان منتقل شوند.

جنرال دوستم که از شنبه گذشته برای مدیریت عملیات ضد طالبان به ولایت فاریاب رفته، اعلام کرد تا زمان اخراج کامل اعضای این گروه از فاریاب در این ولایت باقی خواهد ماند و پس از آن به قندوز خواهد رفت.

در شرایطی معاون رئیس جمهوری افغانستان روسای ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان را عوامل پشت پرده حملات اخیر به برخی ولایت های آن کشور معرفی کرده است که پیشتر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به افزایش خشونت های طالبان و پیشروی های آنان در برخی شهرها گفته بود، مصلحت اندیشی در انتصاب افراد عامل اصلی سقوط قندوز بدست طالبان است.

جنرال دوستم در ادامه رویکرد اعلامی محمد اشرف غنی، در جمع فرماندهان امنیتی شمال افغانستان بر برخورد با مسئولانی که در انجام ماموریت های ضد تروریستی خود غفلت کرده اند، تاکید کرد.

اتهام تازه معاون اول رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر نقش پنهان فرمانده نیروی زمینی ارتش و رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در طراحی خشونت و درگیری در آن کشور در حالی است که دولت اسلام آباد همواره چنین اتهاماتی را رد کرده است.

کارشناسان می گویند، متهم کردن پاکستان به دخالت در ناامنی ها در افغانستان به رویه ای معمول در روابط دو کشور تبدیل شده که این مسئله موجب تشدید بی اعتمادی بین این دو کشور همسایه نیز شده است. همزمانی اتهام جدید کابله پاکستان درباره دخالت در سازماندهی خشونت های اخیر در برخی ولایت های افغانستان از جمله هلمند، فاریاب و قندوز با انتقاد بی سابقه نخست وزیر هند از اسلام آباد، نشان می دهد که دولت پاکستان از نظر برخی همسایگان در بدترین شرایط بی اعتمادی قرار گرفته است. نارندرا مودی نخست وزیر هند در اجلاس سران گروه بریکس در ایالت گوام این کشور در موضعی بی سابقه، پاکستان را مادر تروریسم خطاب کرد.

موضع بی سابقه هند در قبال پاکستان و همچنین تداوم اتهام زنی افغانستان علیه اسلام آباد، می تواند پاکستان را در مسیر انزوای منطقه ای قرار دهد. پیگیری برنامه منزوی کردن پاکستان، سیاستی است که چندی پیش مودی برآن تاکید کرده بود.

اگر چه معاون رئیس جمهوری افغانستان، پاکستان را متهم اصلی تشدید درگیری ها در ان کشور می داند، اما برخی محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان تشدید ناآرامی ها را نشانه ای از ضعف سیاست های امنیتی محمد اشرف غنی می دانند.

کلیدواژه