عقرب 06, 1399 15:14 Asia/Kabul

استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت: تمام عملکرد و فعالیت های اقتصادی افغانستان به ویژه بودجه عادی و توسعه ای در اختیار وزارت مالیه قرار دارد و پارلمان افغانستان برعملکرد این وزارت باید نظارت داشته باشد، ولی بسیاری از نمایندگان نیز در فساد دست دارند و لذا پارلمان نتوانسته وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند.

سیف الدین سیحون استاد اقتصاد دانشگاه کابل در گفت و گو با خبر نگار رادیو دری ضمن اشاره به هشدار اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان دربارۀ انتصاب های  سلیقه‌ ای در وزارت مالیه افغانستان گفت: تمام کارکرد و عملکرد فعالیت های اقتصادی افغانستان به ویژه بودجه عادی و توسعه ای در اختیار وزارت مالیه قرار دارد و  صلاحیت های این وزارت مانند نسخت وزیر نظام های صدارتی است و این وزارت در تعدیل و یا افزایش بودجه های توسعه ای وزارت خانه ها اختیارات لازم را دارد.

وی در ادامه افزود: رییس جمهور افغانستان به منظور سلطه سیاسی و اقتصادی بر افغانستان علاقمند بود که این وزارت در اختیار تیم او باشد و تا حالا هم همین گونه بوده است و بسیاری از وزرای وزارت مالیه افغانستان، بیشترین بودجه را برای تبلیغات سیاسی و منافع شخصی مصرف کردند و دخالت در بخش های مالی در افغانستان عادت شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه کابل تصریح کرد: وزرا در گذشته هیچ اصلاحات و مقرراتی را در وزارت مالیه نپذیرفته اند وابستگان خود را در گمرکات و منابع عایداتی مقرر کرده بودند اما اکنون اشرف غنی می خواهد صلاحیت ها را محدود کند.

سیحون خاطر نشان ساخت: البته تمام مقررات و انتصاباتی که توسط وزارت مالیه انجام شده است، بر مبنای فرامین اشرف غنی بوده و حالا هم نتیجه آن فرامین بر علیه خود وی تمام شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: وزارت مالیه افغانستان به بن بست رسیده و با این فعالیت های غیر قانونی که توسط این وزارت انجام شده است باید نهایتا در جایی به بن بست می رسید و این نشان می دهد که مشکل در دستگاه های مدیریتی دولت بسیار زیاد است؛ وزارت مالیه در گذشته فوق قانون عمل می کرد و می کند؛ هم  در دولت اشرف غنی و هم در دولت های قبلی وزرای ناکار آمد را منسوب کردند که این ها از نظر علمی و دانایی وآکادمیک ناتوان بودند و این مشکلات را بوجود آوردند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر باید پارلمان افغانستان بر عملکرد وزارت مالیه نظارت داشته باشد و اعمال و کردار افراد در این وزارتخانه را مورد بررسی دقیق قرار دهد، ولی بسیاری از نمایندگان نیز در فساد دست دارند و لذا نمی توانند وطیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند.

کلیدواژه