تاکید اشرف غنی بر مقابله مردمی با طالبان
(last modified 1399-08-13T09:02:53+00:00 )
عقرب 13, 1399 13:32 Asia/Kabul
  • تاکید اشرف غنی بر مقابله مردمی با طالبان

رئیس جمهوری افغانستان  برمقابله نیروهای خیزش مردمی  علیه  طالبان تاکید کرد .

‌ «محمد اشرف غنی» از طریق ویدئو کنفرانس خطاب به والیان  و فرماندهان نظامی غرب افغانستان گفت، نیروهای خیزش مردمی برای مقابله با حملات طالبان بویژه برای تامین امنیت بزرگراهها، باید آماده باشند.

رئیس جمهوری افغانستان به درگیریهای خونین اخیر قندهار اشاره کرد و افزود،  نیروهای امنیتی باید با تمام توان بتوانند طالبان را در مناطق مختلف این شهر شکست دهند .

«اشرف غنی» پیش از این نیز از نیروهای امنیتی افغانستان خواسته بود تا با تغییر وضعیت از حالت تدافعی به حالت تهاجمی، مواضع طالبان وگروههای تروریستی داعش و حقانی  را هدف قرار دهند.

موضع رئیس جمهوری افغانستان درباره آماده باش نیروهای خیزش مردمی برای مقابله با طالبان در حالی است که دولت این کشوردر حدود دو سال اخیر با فعالیت نیروهای خیزش مردمی مخالفت کرده بود.

حتی دولت افغانستان به فرماندهان محلی دستور داده بود هر گونه فعالیت نیروهای خیزش مردمی در این کشور را که اقدامات موازی با نیروهای مسلح رسمی افغانستان محسوب می شوند؛سرکوب کند.

در این چارچوب،دو سال پیش «نظام الدین قیصاری» فرمانده خیزش مردمی در  ولایت فاریاب از سوی نیروهای امنیتی برای مدتی بازداشت شد. 

این موضع دولت افغانستان در شرایطی بود که مردم و مقامات محلی در این کشور از اقدامات نیروهای خیزش مردمی در مقابله با ناامنی ها و خشونت گروه های تروریستی استقبال کردند.

«امان الله ظافر» سرپرست فرماندهی پلیس فاریاب می‌گوید،

نیروهای خیزش مردمی در پنجاه درصد عملیات‌های ضد تروریستی دراین ولایت نقش دارند.

موضع جدید اشرف غنی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با استانداران و فرماندهان نظامی در غرب افغانستان در خصوص لزوم آمادگی نیروهای خیزش مردمی برای مقابله با طالبان این پرسش را مطرح می کند که چرا رئیس جمهوری این کشور بر خلاف گذشته به ظرفیت این گونه نیروها اقبال نشان داده است؟

 این تصور درطیف خاصی از مقامات دولت افغانستان وجود داشت که شکل گیری نیروهای  خیزش مردمی برای مقابله با ناامنی ناشی از گروه های تروریستی ،مخدوش کننده اقتدار دولت این کشور است و بر همین اساس سرکوب و توقف فعالیت این نیروها سیاست قبلی دولت افغانستان بود.

در حال حاضر ظاهرا رئیس جمهوری افغانستان به این نتیجه رسیده است که نیروهای خیزش مردمی ظرفیتی قابل اتکا در روند تامین امنیت است که می تواند به کارآمدی سیاست های امنیتی و فرایند مقابله با بی ثباتی در این کشور کمک موثری کند. 

با توجه به  تشدید حملات طالبان در هفته های اخیر همزمان با شروع مذاکرات بین الافغانی در قطر به خصوص حمله تروریستی روز گذشته(دوشنبه ) به دانشگاه کابل ،اشرف غنی خواستار بکارگیری توان نیروهای خیزش مردمی برای مقابله با طالبان و دیگر گروه های تروریستی است.   

ازنظر مردم  وطیف وسیعی از گروه های سیاسی، قومی و مذهبی درافغانستان، بهره گیری از ظرفیت های مردمی و مشارکت آنان در تامین امنیت،می تواند موجب تقویت ثبات وایجاد هم افزایی با نیروهای دولتی در تامین امنیت بشود.

به دلیل نقش تاثیر گذار مشارکت مردمی در مقابله با تهدیدات ملی و ناامنی ها  درمقاطع مختلف تاریخ افغانستان ،رویکرد مثبت دولت این کشور به بهره گیری از کمک نیروهای  خیزش مردمی درکمک به تامین امنیت در شرایط  کنونی موجب افزایش اقتدار نیروهای مسلح و توانایی آنان در مهار هرگونه بی ثباتی است.

کلیدواژه