عقرب 15, 1399 16:04 Asia/Kabul

طالبان و داعش در افغانستان دو روی یک سکه هستند، هرجایی که قرار باشد عملیات دهشت افکنانه بسیار شدید صورت بگیرد داعش مسوولیت آن را به عهده می گیرد و اگر مورد کلی تری باشد طالبان مسوولیت را به عهده می گیرند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: طالبان و داعش در افغانستان دو روی یک سکه هستند، هرجایی که قرار باشد عملیات دهشت افکنانه بسیار شدید صورت بگیرد داعش مسوولیت آن را به عهده می گیرد و اگر مورد کلی تری باشد طالبان مسوولیت را به عهده می گیرند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حوادث اخیر کابل و حملات تروریستی به مراکز آموزشی از جمله دانشگاه کابل، اظهار داشت: طی هفته های اخیر شاهد موج جدیدی از حملات مخالفان مسلح حکومت افغانستان بودیم که فاجعه به بار آورد، شادی های مردم را (در هفته وحدت) به غم بزرگی تبدیل کرد و تعداد زیادی از جوانان جویای علم و دانش را به خاک و خون کشید.

وی افزود: کشتار به هر نحوی که باشد کشتار است چه در مسیر راه عده ای را اسیر کرده و سر ببرند و چه عملیات روی خانه های مردم انجام شود و مردم بیگناه را بکشند و چه به دانشگاه و مسجد حمله کرده و کشتار به راه اندازند. همه این ها قتل انسان های بیگناه را درپی دارد. به همین دلیل اینکه چه گروهی مسئولیت چه حملاتی را به عهده بگیرند یک ترفند و سیاست است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه مذاکرات صلح به بن بست رسیده و نتیجه ای از آن حاصل نشده و طالبان نتوانسته اند خواسته های خود را به هیات جمهوری اسلامی افغانستان تحمیل کنند با راه اندازی حملات خونین می خواهند به مسئله رنگ و بوی سیاسی بدهند و امتیاز گیری کنند.

مختاری تصریح کرد: به همین دلیل آنان سعی می کنند عملیات خشن و خونینی به راه اندازند تا به نحوی بر سر میز مذاکرات امتیاز کسب کنند و چنین حملاتی را به عنوان یک تهدید داشته باشند در حالیکه ابزار سازی از خون انسان های بیگناه زشت ترین مسیر برای رسیدن به اهداف است.

وی یادآور شد: گروههایی مصلحت خود را در پایان جنگ در افغانستان نمی دانند و سعی می کنند تنور جنگ را همچنان گرم نگهدارند تا به اهداف خود برسند و یا در راستای اهداف حامیان خود حرکت کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی حتی اگر صلحی بین دولت افغانستان و طالبان برقرار شود اربابان جنگ تلاش می کنند با نامی دیگر تنور جنگ را در افغانستان گرم نگهدارند و اگر بخواهند به نسخه طالبان پایان دهند فضا را تحت نام داعش همچنان جنگی نگهدارند.

به گفته مختاری در رابطه با حوادثی که اخیراً در کابل اتفاق افتاد یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن بحث امنیتی داخل شهرها است که با توجه به ضعف نیروهای امنیتی و فشارهایی که وجود داشت، حکومت افغانستان تصمیم گرفت مسوولیت تامین امنیت کابل را به عهده معاون اول رئیس جمهور بگذارد که از یک جهت ممکن است نشان دهنده قاطعیت باشد اما از سوی دیگر زیر سوال بردن مسوولان ارشد امنیتی است.

وی تصریح کرد: این مسئله فرسایشی را در میان مسوولان امنیتی به وجود آورد که باعث خلاء امنیتی شد و نیروهای دشمن از آن حداکثر استفاده را کردند تا اعلام کنند هرکسی مسوول تامین امنیت باشد آن ها می توانند در نقاط حساس عملیات اجرا کنند.

 

کلیدواژه