عقرب 16, 1399 12:17 Asia/Kabul
  • انتخابات ریاست جمهوری 2020؛ نماد دموکراسی توخالی آمریکایی
    انتخابات ریاست جمهوری 2020؛ نماد دموکراسی توخالی آمریکایی

انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 آمریکا همان گونه که پیش بینی شده بود تبدیل به یکی از جنجالی ترین انتخابات در تاریخ این کشور شده و تاثیرات آن تا مدتهای مدید در عرصه سیاسی این کشور ماندگار خواهد بود. اکنون دموکراسی آمریکایی که واشنگتن ترویج گر آن در دنیا است زیر سئوال رفته است.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به تأخیر در اعلام نتایج انتخابات آمریکا و اظهارات «دونالد ترامپ» درباره تقلب انتخاباتی تأکید کرد که از اینکه آمریکا تلاش می‌کند به ما درس دموکراسی بدهد، نفرت داریم. وی ضمن  انتقاد از تأخیر در شمارش آراء انتخابات ایالات متحده تأکید کرد، برخلاف آمریکا، ونزوئلا سیستم انتخاباتی شفاف و اثبات شده دارد.

مادورو با اشاره به فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: در ونزوئلا، «نتایج انتخابات در همان شب انتخابات و به شیوه‌ای دقیق ارائه می‌شود». آمریکا مدعی است که دولت مادورو فرایند دموکراسی در ونزوئلا را تضعیف کرده و باید از قدرت کناره‌گیری کند.

اشاره مادورو به روند پرمناقشه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که ضمن پیچیدگی ذاتی آن، اکنون گرفتار اتهام زنی های دونالد ترامپ رئیس جمهوری مستقر و نامزد جمهوریخواهان شده که اساسا شکست را بر نمی تابد و به رغم آمارهای انتخاباتی که حاکی از پیشی جستن رقیب دموکرات وی یعنی جو بایدن است، اما در رویکردی فرافکنانه با زیرسئوال بردن کل سیستم سیاسی آمریکا آن را سیستمی فاسد دانسته و بر تقلب گسترده در انتخابات کنونی به ضرر خود تاکید می ورزد.

با آنکه سه روز از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گذرد هنوز به واسطه عدم شمارش آراء غیرحضوری، نتیجه نهایی اعلام نشده است، اما ترامپ مدام با زیر سؤال بردن فرایند انتخابات کشورش، از تقلب در انتخابات سخن به میان آورده است. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی پنج شنبه خود گفت: این سیستم فاسدی است و اگر هم فاسد نباشد به آسانی فاسد می شود و رای ما را ناگهان کم می کنند.

سئوال اینجاست که چرا وقتی همین سیستم موجب پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری 2016  شد ترامپ آن را مورد تردید قرار نداد  و اکنون که با چشم انداز شکست در انتخابات 2020 مواجه است، اساس و هویت آن را زیر سئوال برده است.

به گفته "میکایل گرک"مدیر هماهنگی سازمان همکاری و امنیت اروپا: «اتهاماتی که دونالد ترامپ علیه مسئولان برگزاری انتخابات در ایالات مختلف مطرح کرده است به زیرسوال بردن دموکراسی است.

ترامپ به‌وضوح دارد از قدرت خود در مقام رئیس جمهوری سوء استفاده می کند.» مساله دیگر این است که ترامپ که به عنوان رئیس جمهور کنترل همه نهادهای فدرال را در اختیار دارد مساله تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مطرح کرده در حالی که علی القاعده رقیب وی یعنی جو بایدن باید چنین ادعایی را مطرح می کرد.

پرسشی که اکنون بیش از هر زمان دیگری مطرح می شود این است که آیا دموکراسی که آمریکا از آن دم زده و داعیه حمایت از آن در جهان را دارد و به همین بهانه اقدام به لشکرکشی به عراق و افغانستان در دهه اول قرن بیست و یکم نمود و ادعای دولت سازی در این کشورها را داشت، آیا همین پدیده ای است که اکنون در این کشور جریان دارد؟

یکی از بنیان های دموکراسی، نقش مردم در انتخابات حاکمان است که از طریق فرایند انتخابات به عنوان یکی از ارکان اصلی یک نظام دموکراتیک بدان مبادرت می کنند.

اکنون ترامپ نه فقط نظام سیاسی امریکا را فاسد خوانده، بلکه اساسا نظام رای گیری در این کشور را مورد تردید قرار داده و با تاکید بر وقوع تقلب گسترده درآن، ضمن اینکه روند کنونی انتخابات در آمریکا را مورد تردید قرار داده بلکه حتی اکنون مشروعیت خود وی نیز که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 با همین آرا به کاخ سفید راه یافت زیر سئوال است.

ترامپ در صفحه توییتر و همچنین در مقابل دوربین تلویزیون ها تاکید کرده است که «دموکرات ها رای های او را دزدیده اند.» اگر این امر واقعیت داشته باشد و بتوان به آسانی آرای مردم را در نظام انتخاباتی  آمریکا از میان برد یا جا به جا کرد، پس اصولا شالوده و بنیان های دموکراسی آمریکایی لرزان و توخالی است.

جامعه آمریکا اکنون تبدیل به یک جامعه دو قطبی شده و خطر بروز آشوب های گسترده و حتی درگیری های مسلحانه بین هواداران دو نامزد انتخاباتی این کشور  محتمل و جدی است و عملا نیز این روند آغاز شده است.

کلیدواژه