عقرب 19, 1399 08:44 Asia/Kabul
  • تظاهرات ضد آمریکایی در افغانستان
    تظاهرات ضد آمریکایی در افغانستان

مردم افغانستان در اعتراض به سیاست‌های جنگ ‌طلبانه واشنگتن، مقابل سفارت آمریکا در کابل تظاهرات کردند.

 سران اقوام ولایت ننگرهار در شرق افغانستان در اعتراض به سیاست‌ های جنگ‌طلبانه واشنگتن در افغانستان به شهر کابل آمدند و در مجاورت سفارت آمریکا در این شهر تجمع و خیمه‌های تحصن برپا کردند. این تظاهرات مسالمت‌آمیز با دخالت پلیس افغانستان به خشونت کشیده شد.

معترضین در تقبیح جنگ و تداوم آن توسط نظامیان تروریست آمریکایی در افغانستان، پلاکاردهایی را با عناوین «آمریکا فوراً آتش‌بس کن»، «آمریکا جنگ را ختم کن» و «آمریکا مسئول جنگ افغانستان است»، حمل می‌کردند.

تظاهرات مردم ولایت ننگرهار در مجاورت سفارت آمریکا در کابل در اعتراض به سیاست های جنگ طلبانه این کشور در افغانستان نشان از خشم مردم از پیامدهای حضور آمریکا و ناتو در کشورشان است.

 حضور آمریکا و متحدانش درنزدیک به دو دهه در افغانستان، نتیجه ای جز کشتار مردم و ویرانی برای  این کشور نداشته است و در حال حاضر نیز ادامه اشغال افغانستان بزرگترین تهدید و آسیب برای مذاکرات بین الافغانی و روند صلح با طالبان است.

پس از آنکه آمریکا در فوریه گذشته با طالبان در قطر توافقنامه صلح امضاء کرد. مردم افغانستان انتظار داشتند کاخ سفید این بار به منظور اثبات ادعای خود در کمک به برقراری ثبات در این کشور به تعهدات خود در این توافق به خصوص خروج کامل نیروهای خارجی تا پایان سال 2020 متعهد باشد و بندهای مختلف آنرا اجرایی کند.

با گذشت حدود هشت ماه از امضای توافق صلح بین آمریکا و طالبان اما این کشور گامی در مسیر مطالبه اصلی این گروه برای خارج کردن نظامیان خارجی برنداشته است و همین مسئله موجب شده تا گفت وگوهای بین الافغانی که دولت قطر آنرا میزبانی می کند با بن بست مواجه شود.  

درمتن این توافقنامه آمریکا متعهد شده است که در ۱۳۵ روز اول، تعداد نظامیان خود در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد و خروج کلیه نیروهای باقی‌مانده از این کشور را طی ۹ ماه‌ و‌نیم باقی مانده(پایان سال 2020) تکمیل کند.

دولت آمریکا با ادامه بدعهدی درمسیراجرای تعهدات خود در توافق صلح با طالبان، تلاش ها در افغانستان برای خاتمه جنگ و برقراری آرامش در این کشور پس از گذشت دو دهه خشونت و درگیری را به ضعف کشانده است.

تجمع شماری از مردم ولایت ننگرهار در مجاورت سفارت آمریکا در کابل در اعتراض به سیاست های جنگ طلبانه واشنگتن در افغانستان و ایجاد مانع در روند برنامه آشتی ملی این گمانه را تقویت کرده است که احتمالا این گونه اعتراض ها به ادامه حضور مخرب نیروهای خارجی در افغانستان فراگیر شود.

از نظر مردم افغانستان، شرایط فراهم شده برای استقرار صلح در کشورشان از طریق موافقت طالبان با برگزاری مذاکرات بین الافغانی فرصتی مغتنم برای پایان دادن به سالها جنگ و خشونت در این کشور است که ادامه سیاست های یکجانبه گرایانه کاخ سفید و کارشکنی در مسیر پیشرفت این گفت وگوها از طریق عدم اجرای تعهدات خود در توافقنامه صلح طالبان موجب از بین رفتن تلاش ها برای برقراری آتش بس دائمی است.

در شرایطی که مردم افغانستان به خوبی از رویکرد فریبکارانه آمریکا در مانع تراشی برای پایان جنگ در آن  کشور آگاه هستند، عدم تغییر این سیاست واشنگتن ممکن است به قیام عمومی علیه نیروهای خارجی تبدیل شود.                         

کلیدواژه