سفر ظریف به پاکستان؛ ضرورت توسعه روابط سیاسی
(last modified Tue, 10 Nov 2020 08:28:50 GMT )
عقرب 20, 1399 12:58 Asia/Kabul
  • سفر ظریف به پاکستان؛ ضرورت توسعه روابط ومشورت های سیاسی
    سفر ظریف به پاکستان؛ ضرورت توسعه روابط ومشورت های سیاسی

توسعه روابط  سیاسی و اقتصادی با همسایگان از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

دراین چارچوب روابط ایران با پاکستان ؛ با توجه به  سه مولفه؛ امنیت، اقتصاد و فرهنگ وارزش های دینی مشترک از اهمیتی مضاعف برخورداراست .با تاکید بر این موضوعات "محمدجواد ظریف"وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه شب در آستانه سفرش به "اسلام آباد" پایتخت پاکستان در توییترنوشت: "گفت‌ وگوهای سطح بالا درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با برادرانم "شاه محمود قریشی" وزیر  خارجه، ژنرال "باجوا" فرمانده ارتش و "عمران خان" نخست وزیر؛ روز سه شنبه در پاکستان انجام خواهد شد."

همکاری های ایران وپاکستان به دو دلیل اهمیتی راهبردی دارد:

دلیل نخست ،موقعیت  ژئوپلیتیک منطقه و ظرفیت‌های منحصر بفردی  است  که به واسطه  این موقعیت  برای همکاری های دو و چند جانبه  ایجاد شده است.

جمهوری اسلامی ایران از مجموع ۱۵ کشور همسایه خود با چهار کشور از جمله پاکستان به طورهمزمان دارای مرز‌های زمینی و دریایی است. اهمیت حفظ امنیت در مرزهای دوکشور؛ مقابله مشترک با عوامل تهدید زا در منطقه را ضروری ساخته است.

مرزهای ایران و پاکستان تا  کنون  چندین بار مورد  حمله گروههای تروریستی و اشرار مسلح قرار گرفته و تعدادی از نیروهای مرزبانی ایران به شهادت رسیده اند.این شرارت ها  بر روابط ایران و پاکستان  و امنیت  منطقه تاثیر گذار بوده است.جمهوری اسلامی ایران قویا "معتقد است که  با همکاری  کشور‌های همسایه ، می‌توان ؛ امنیت را  در منطقه بدون نیاز به حضور بیگانگان تامین کرد و با داشتن امنیت جمعی می توان همکاری بلند مدت اقتصادی را با استفاده از منافع مشترک در روابط درون منطقه ای  توسعه داد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  یکسال قبل (۲۱میزان ۱۳۹۸ )  دردیدار "عمران خان" نخست‌ وزیر پاکستان در تهران ؛ روابط ایران و پاکستان را بسیار عمیق و مردمی دانستند و تأکید کردند: نگاه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان نگاه به یک برادر در همسایگی است و با وجود این فرصت بی‌بدیل، روابط دو کشور باید بسیار گرمتر و بهتر از وضع موجود باشد و امنیت مرزها ارتقاء یابد و برنامه‌های معطل‌مانده مانند خط لوله گاز تکمیل شود.

ازاین دیدگاه، سفروزیر خارجه  ایران به پاکستان ازجنبه تقویت همگرایی برای ثبات و امنیت واستفاده از ظرفیت های منطقه ای برای مقابله با تهدید ها  دارای  اهمیت راهبردی است.نگاه به گذشته نشان می دهد که امریکا با اجرای طرح ها و نقشه های تجزیه طلبانه در منطقه و با ایجاد گروهای تروریستی مانند القاعده و با حمایت از داعش و گروهای تروریستی  امنیت کشورهای منطقه را به مخاطره انداخت و تلاش کرد هژمونی خود را به کشورهای منطقه تحمیل کند. تاثیرات مخرب این تحرکات را می توان در افغانستان و عراق دید  که   نتیجه اش گسترش تروریسم و نا امنی و جنگ بوده است.  اکنون کشورهای منطقه به این درک مشترک رسیده اند که نا امنی تاثیراتی فراگیر دارد به همین دلیل  همه نگران  صلح و ثبات در منطقه هستند .

در مجموع می توان گفت  موضوعاتی که در سفر  ظریف به اسلام آباد  هدف گذاری شده؛ نشاندهنده  رویکرد  مشترک  تهران و اسلام آباد به همگرایی؛ با بهره گرفتن از دو مولفه  "اقتصاد " و "امنیت " است که می تواند  زمینه های  همکاری درمنطقه را  تقویت  کند.

کلیدواژه