حکومت افغانستان هشدارها در مورد استفاده ابزاری خارجی ها از این کشور را جدی بگیرد
(last modified Tue, 18 Oct 2016 12:09:30 GMT )
میزان 27, 1395 16:39 Asia/Kabul
  • حکومت افغانستان هشدارها در مورد استفاده ابزاری خارجی ها از این کشور را جدی بگیرد

هشدار محمد اسماعیل خان در مورد استفاده ابزاری خارجی ها از افغانستان نشان دهنده بصیرت سیاسی وی است

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل هشدار محمد اسماعیل خان از رهبران سابق جهادی در  مورد استفاده ابزاری خارجی ها از افغانستان را نشان دهنده بصیرت سیاسی وی دانست و افزود: حکومت باید این هشدارها را جدی بگیرد.

داکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات محمد اسماعیل خان مبنی بر اینکه جنگ افغانستان جنگ قدرت های خارجی است و خارجی ها می خواهند افغانستان را به سوریه دوم تبدیل کنند گفت: منظور اسماعیل خان به عنوان یکی از رهبران جهادی تاثیرگذار این است که امریکا و ناتو به خاطر رقابتی که با روسیه و چین دارند و همچنان برای نفوذ و تسلط بر آسیای میانه و منابع انرژی در این منطقه گروه های تروریستی را حمایت می کنند.

وی افزود: غربی ها همچنان می خواهند در این مسیر شمال افغانستان را ناامن کنند تا از این طریق خود را به قدرت های رقیب خود نزدیک کنند و ناامنی گسترده و همه جانبه را ایجاد کنند در حالیکه قبلاً فقط جنوب افغانستان ناامن بود و در شرایط فعلی شمال و مناطق مرکزی این کشور هم در حال ناامن شدن است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: این پروژه ای از قبل طراحی شده است که امریکا و ناتو سیاست گسترش به شرق را که پس از پایان جنگ سرد، ناتو در این زمینه احساس کمبود می کرد مورد توجه قرار دهد، سیاست های غربی ها همواره به ظاهر با داعیه حقوق بشر و دمکراسی و آزادیخواهی همراه بوده اما درپی آن همیشه قتل عام ها و نسل کشی ها مد نظر بوده و امریکایی ها از این ابزار بسیار برای پیشبرد سیاست خارجی خود استفاده می کنند و مردم افغانستان هم چهارده سال است که قربانی سیاست های منطقه ای قدرت های فرامنطقه ای هستند.

نظری بیان داشت که در حال حاضر هم این قدرت ها تلاش می کنند به بهای قربانی شدن مردم افغانستان و گسترش جنگ و ناامنی به سیاست های توسعه طلبانه خود در آسیای میانه دست پیدا کنند. بنا بر این هدف این است که توان رقابت روسیه و چین کاهش پیدا کند و امریکا همچنان به عنوان قدرت در نظام بین الملل باقی بماند.

وی یادآور شد که این سیاست امریکایی ها از گذشته جریان داشته چنانچه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نتوانست این سیاست های متکبرانه را بپذیرد و وارد یک تنش ساختاری با امریکایی ها شد. در حال حاضر هم امریکایی ها چنین روندی را دنبال می کنند و این می تواند برای کل منطقه و از جمله افغانستان خطرناک باشد.

به گفته این استاد دانشگاه هشدار محمد اسماعیل خان نشان دهنده بصیرت سیاسی وی است و مردم، دولتمردان و رهبران سیاسی و جهادی افغانستان باید تلاش کنند که یک اجماع ملی را بوجود آورند تا افغانستان دیگر به عنوان معبر و سکوی پرش برای قدرت های خارجی مورد استفاده قرار نگیرد.

نظری همچنان خاطرنشان کرد: با توجه به شکستی که گروه های تروریستی در سوریه و عراق متحمل شده اند این احتمال که آن ها به افغانستان آورده شوند وجود دارد و هشدارها هم بیشتر در همین راستا ارزیابی می شود. امریکایی ها به این گروه های تروریستی نیاز دارند چنانچه در سوریه از آن ها حمایت می کنند و هر زمان که شکست آن ها قطعی می شود بحث حقوق بشر و تلفات غیرنظامیان را پیش می کشد و در مواردی ارتش سوریه را هم بمباران کرده اند.

وی اضافه کرد: به هر صورت امریکایی ها در پی آن هستند که افغانستان همچنان به عنوان کانون بحران باقی بماند و آن ها از این طریق سیاست های منطقه ای خود را پیش ببرند، بنا بر این دولت افغانستان باید چنین هشدارهایی را جدی بگیرد و اجازه ندهد که از افغانستان به عنوان ابزار برای سیاست های منطقه ای غربی ها استفاده شود.

 

کلیدواژه