درخواست پایان دادن به سیرک انتخاباتی در آمریکا
(last modified 1399-08-24T11:37:01+00:00 )
عقرب 24, 1399 16:07 Asia/Kabul
  • درخواست پایان دادن به سیرک انتخاباتی در آمریکا
    درخواست پایان دادن به سیرک انتخاباتی در آمریکا

تداوم جدال انتخاباتی در آمریکا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری مستقر و نامزد جمهوری خواهان و گسترش روز افزون ابعاد این مساله و مطرح کردن ادعاهای جدید و بی سابقه موجب هشدار های جدی در باره پیامدهای مخاطره آمیز این روند برای آمریکا شده است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از «تعلل» جمهوری‌خواهان در اعتراف به شکست و به رسمیت شناختن پیروزی جو بایدن  نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عدم موافقت آنها با بسته حمایتی جدید برای مبارزه با کرونا به شدت انتقاد کرد.

پلوسی روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کنگره آمریکا ضمن ابراز تاسف از اینکه  جمهوری‌خواهان تصمیم گرفتند به اراده مردم آمریکا احترام نگذارند خطاب به آنها گفت:«سیرک را متوقف کنید و انجام کارهای مهم برای مردم آمریکا را شروع کنید».

اشاره وی به موضع گیری های برخی ازمقامات ارشد جمهوری خواهان از جمله "میچ مک کانل" رئیس اکثریت جمهوری خواهان سنا است. مک کانل سه‌شنبه شب و بعد از آنکه بار دیگر به عنوان رهبر اکثریت جمهوریخواهان درمجلس سنای آمریکا انتخاب شد، از تلاش ها و ادعای دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات حمایت کرد.

ترامپ پنج شنبه شب در توئیتی درباره ادعای وقوع تقلب در انتخابات این کشور مدعی شد که سیستم رای گیری ۲.۷ میلیون رای او را پاک کرده است. در واقع ترامپ درجنجال آفرینی انتخاباتی خود تنها نیست و تلاش های وی با حمایت عملی از جانب برخی جمهوری خواهان همراه شده است.

 بااین حال تداوم این بحران سیاسی موجب شده تا موقعیت و پرستیژ آمریکا که دردوره زمامداری ترامپ به دلیل سیاست ها و اقدامات وی با کاهش زیادی مواجه شده  با شتاب بیشتری به سوی زوال رود.

بسیاری از کشورها این سئوال را مطرح می کنند که آمریکا که همواره ادعای پیشتازی در زمینه دموکراسی و آزادی را داشته، اکنون دچار وضعیتی شده که رئیس جمهور کنونی آن صراحتا بر فساد نظام انتخاباتی و وقوع تقلب گسترده در انتخابات آن صحه گذاشته و در نتیجه کل این سیستم را زیر سئوال برده است. مسلما این امر باعث فروپاشی انگاره آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی شده و در عین حال نشانه افول سیاسی و اخلاقی آن است.

ضمن اینکه بحران آفرینی ترامپ باعث شده تا اعتماد مردم آمریکا به نظام انتخاباتی این کشور دچار خدشه شود. با توجه به دودستگی ایجاد شده در جامعه آمریکا درباره صحت انتخابات و قوانین و نحوه عملکرد مقامات انتخاباتی، مردم آمریکا دیگر به سیستم انتخاباتی کشورشان اعتمادی ندارند. مسئله نگران کننده‌تر این است که کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها پیش بینی می‌کنند اگر بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد، انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز صورت خواهد گرفت.

وب‌سایت هیل، وابسته به کنگره آمریکا درباره اقداماتی که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری که به زودی دوره‌اش تمام می‌شود، ممکن است انجام دهد به خودداری ازترک کاخ سفید، ایجاد یک "بحران سیاسی بین‌المللی"، وارد کردن آمریکا به "ناآرامی سیاسی"و نهایتا ایجاد مشکل در روند اداری انتقال قدرت به بایدن اشاره کرده است.

از سوی دیگر وضعیت بلاتکلیف کنونی و رفتار غیر متعارف ترامپ درامتناع از آغاز روند انتقال قدرت به بایدن و حتی ممانعت از انتقال گزارش های اطلاعاتی روزانه به بایدن باعث شده تا انتقادهای زیادی از ترامپ حتی از جانب برخی جمهوری خواهان صورت گیرد.

کشورهای جهان نیز در باره رئیس جمهور آینده آمریکا دچار سردرگمی شده اند. به عنوان مثال در حالی که بسیاری ازکشورهای اروپایی و چین به بایدن به مناسبت پیروزی وی تبریک گفته اند ، اما روسیه اعلام کرده که منتظرپایان شمارش آرا واعلام قطعی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهند ماند .

این وضعیت زنگ خطررا درداخل آمریکا به صدا درآورده است.

گروهی متشکل از 161 مقام سابق امنیت ملی از جمله چاک هگل وزیر دفاع پیشین، ژنرال مایکل هایدن مدیر سابق سیا و آژانس امنیت ملی؛ ژنرال بازنشسته وسلی کلارک و سامانتا پاور سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل ، در نامه‌ای هشدار دادند: تاخیر دولت ترامپ در شناسایی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب "خطر جدی برای امنیت ملی" آمریکا ایجاد می‌کند.

با این همه ترامپ نه فقط از پذیرفتن نتایج انتخابات امتناع می‌ورزد،بلکه خواهان  بسیج هواداران خود برای حضور در خیابان ها و اعتراض به نتیجه انتخابات و پیگیری قضایی تقلب های ادعایی است. ضمن اینکه ترامپ از هر گونه اقدامی که به نحوی متضمن به رسمیت شناختن پیروزی بایدن باشد خودداری می کند و در نتیجه روند  انتقال قدرت ریاست جمهوری متوقف شده است ./

کلیدواژه