مبارزه خبرنگاران با افکار افراطی باعث می شود طالبان در مقابل آن ها دست به جنایت های تروریستی بزنند
(last modified 1399-08-26T04:22:35+00:00 )
عقرب 26, 1399 08:52 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل گفت: خبرنگاران در افغانستان در سخت ترین شرایط درس می خوانند، کار می کنند و زحمت می کشند بدون این که توقعی داشته باشند و مبارزه خبرنگاران با افکار افراطی باعث می شود طالبان در مقابل آن ها دست به جنایت های تروریستی بزنند.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه خبرنگاری کابل و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حوادث خونین اخیر برای خبرنگاران افغانستان گفت: خبرنگاران در افغانستان در سخت ترین شرایط درس می خوانند، کار می کنند و زحمت می کشند بدون این که توقعی داشته باشند زیرا آن ها می دانند که بخشی از جامعه در گرو افکار افراطی طالبان قرار دارد.

وی تصریح کرد: مبارزه خبرنگاران با افکار سنتی باعث می شود طالبان در مقابل آن ها دست به جنایت های تروریستی بزنند، چون طالبان خبرنگاران را برخلاف سنت گرایی خود می دانند و به همین جهت دشمن آزادی بیان و رسانه می باشند.

این کارشناس افغان در ادامه اظهار داشت، در افغانستان افکار عمومی همگام با افکار نخبه حرکت می کند که طالبان مخالف این افکار هستند و روشنفکران و خبرنگاران را ترویج دهنده این افکار روشنفکرانه می دانند و به همین جهت خبرنگاران را به قتل می رسانند.

استاد دانشگاه کابل اظهار داشت: در داخل حکومت افغانستان نیز گروه های متعصب وجود دارد که روابط تنگاتنگی با طالبان دارند و به گونه ای می شود گفت در سرکوب خبرنگاران نقش فعالی دارند.

فانوس در ادامه اظهار داشت: البته خبرنگاران در وضعیت فعلی باید از اقدامات شتابزده پرهیز کنند، آزادی بیان به هر اندازه که باشد ارزش جان یک خبرنگار را ندارد و روزنامه نگاران و اصحاب جراید و رسانه ها باید با احتیاط عمل کنند.

لازم به یاد آوری است که در چند روز گذشته دو خبرنگار افغانستان بر اثر انفجار مین کشته شدند؛ الیاس داعی چهار روز پیش در انفجار مین که در اتومبیل وی جاسازی شده بود، در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، کشته شد و در 17 آبان نیز یما سیاوش از خبرنگاران برجسته افغانستان، بر اثر انفجاری مین جاسازی شده در اتومبیل وی کشته شد.

کلیدواژه