عقرب 29, 1399 18:16 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه گفت: اگر پاکستان در کنار ایران و سایر کشورهای منطقه در کنار دولت افغانستان قرار بگیرد و به امنیت افغانستان کمک کند از هر نگاه برای پاکستان سودمند است و اگر پاکستان بتواند در روند صلح به یک همکاری جمعی با کشورهای منطقه و افغانستان برسد می تواند منافع خود را هم تامین کند.

روح الله قاسمیان استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به کابل گفت: آمریکا و پاکستان در مذاکرات صلح قطر موفق نبوده اند و مذاکرات صلح با محوریت این دو کشور به بن بست رسیده و عمران خان اگر بخواهد ابتکار صلح در افغانستان را در دست داشته باشد، باید منافع افغانستان را در نظر بگیرد. 

وی در ادامه افزود: هر کشوری که بخواهد به دنبال صلح باشد باید منافع جمعی را بر مافع فردی خودش ترجیع بدهد، با توجه به شکست مذاکرات قطر که پاکستان نقش زیادی در آن داشت، این کشور باید منافع افغانستان و کشورهای منطقه را در نظر بگیرد و صلح زمانی در افغانستان برقرار می شود که منافع مردم و دولت افغانستان در اولویت باشد.

این کارشناس ایرانی خاطر نشان ساخت: کشورهای منطقه همچون ایران، روسیه، چین و ازبکستان از امنیت در افغانستان منفعت می برند و امنیت این کشور برای همسایگان آن اهمیت دارد و این کشورها تلاش دارند که افغانستان از وجود نیروهای بیگانه رهایی یابد و پاکستان هم می تواند اگر بخواهد در این مسیر کشورهای منطقه را همراهی کند.

قاسمیان یادآور شد: با توجه به شرایط منطقه، دولت پاکستان باید متوجه باشد که در حوزه افغانستان، از همکاری با گروهک های افراطی نظامی فراتر برود و با دولت افغانستان به عنوان رئیس یک کشور ارتباط برقرار کند و به تمامیت ارضی این کشور به عنوان عضو سازمان ملل متحد احترام بگذارد.

این آگاه امور منطقه بیان داشت: در حال حاضر روند صلح افغانستان فقط در اخیتار پاکستان نیست و کشورهای منطقه هم تاثیر زیادی در این روند دارند و دولت افغانستان هم مشروعیت خوبی در منطقه و جهان کسب کرده است و بحث امنیت و صلح با حضور کشورهای منطقه اهمیت زیادی پیدا کرده و پاکستان هم باید از این فرصت استفاده کند.

قاسمیان افزود: اگر پاکستان در کنار ایران و سایر کشورهای منطقه در کنار دولت افغانستان قرار بگیرد و به امنیت افغانستان کمک کند از هر نگاه برای پاکستان سودمند و برای امنیت خود این کشور هم تاثیر گذار است.

 

کلیدواژه