قوس 02, 1399 13:06 Asia/Kabul
  • درخواست کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طالبان
    درخواست کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طالبان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طالبان خواست از استخدام و بکارگیری کودکان در میدان جنگ خودداری کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از گروه طالبان خواسته است  با رعایت کنوانسیون حقوق کودک، به استخدام کودکان در جبهه‌های جنگ پایان دهد.

همزمان با روز جهانی کودک ،این نهاد افغان از دولت «محمد اشرف غنی » رییس جمهوری افغانستان  خواسته  است که به نیازهای اساسی کودکان بی سرپرست ،  خیابانی و آسیب‌دیده  در جنگ رسیدگی کند و این جنگ چهل ساله برای  رشد و آموزش کودکان پیامدهای ناگواری داشته است.

پیشتر نیز شماری از نهادها از جمله دیدبان حقوق بشر اعلام کرده بودند طالبان ،کودکان را در صفوف‌شان استخدام  و آماده حملات انفجاری می‌کنند .

درخواست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طالبان برای توقف هر گونه بکارگیری کودکان در میدان جنگ ناشی از رویکرد سال های متمادی این گروه در استفاده از کودکان در درگیری های مرگبار در این کشور است. 

گزارش ها نشان می دهند که طالبان از مدارس دینی تحت نظر خود در مناطق مختلف افغانستان برای آموزش نظامی کودکان استفاده می کنند . کودکان افغانستان در مدارس طالبان علاوه بر فراگیری متونی که مروج خشونت و افراط گرایی هستند با نحوه استفاده از سلاح و ساخت بمب آشنا می شوند.

خانواده های فقیر در افغانستان که توانایی تامین خوراک و لباس کودکان خود را ندارند جامعه هدف طالبان برای گزینش کودکان در این مدارس هستند زیرا درمراکز آموزشی این گروه لباس و خوراک لازم در اختیار دانش آموزانی که بعدها وارد جنگ می شوند قرارمی گیرد.

آمارها نشان می دهند که کودکان در صفوف نیروهای طالبان در سنین 13 تا 17 سالگی قرار دارند. نماینده سازمان ملل در امور کودکان و منازعات مسلحانه اعلام کرده است در ولایت قندوزافغانستان  اطفال 10 ساله نیز توسط طالبان به میادین جنگ فرستاده می شوند.

درچارچوب مسئولیت های دولت افغانستان در خصوص حمایت از حقوق کودکان در برابر خشونت مسلحانه در سال 2010 این کشور استخدام و بکارگیری کودکان در نیروهای امنیتی افغان را ممنوع  اعلام کرد که  این مسئله با استقبال گسترده نهادهای حامی حقوق کودکان قرار گرفت.

ادامه استفاده طالبان از کودکان  در میادین جنگ در افغانستان و آمار روبه افزایش شمار قربانیان  این کودکان در این جنگ موجب شده تا  نگرانی ها در این کشور در خصوص استفاده از کودکان در منازعات مسلحانه بشدت افزایش پیدا کند.

طبق برخی آمارها یک چهارم تلفات شهروندان غیر نظامی در جنگ افغانستان را کودکان تشکیل می دهند.

درحالی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار توقف بکارگیری کودکان  توسط طالبان در جنگ این کشور شده است که این گروه قواعد و مقررات بین المللی از جمله  ممنوعیت استفاده از کودکان  در جنگ  را به رسمیت نمی شناسد و طرح چنین درخواست هایی در گذشته هم با بی تفاوتی طالبان روبرو شده است.

در چنین شرایطی تنها راه توقف بکارگیری کودکان در جنگ افغانستان از سوی طالبان ،موفقیت مذاکرات بین الافغانی برای برقراری آتش بس دائمی و خاتمه درگیری ها است که از 22 سنبله به میزبانی قطربین نمایندگان این گروه و دولت افغانستان آغاز شده است.

بد عهدی آمریکا در روند اجرای تعهدات خود به خصوص خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان مانع اصلی در روند مذاکرات صلح این کشور در قطر است که برقراری صلح دائمی در افغانستان را به مخاطره انداخته است.                          

کلیدواژه