قوس 04, 1399 12:04 Asia/Kabul
  • آغاز روند انتقال قدرت در آمریکا
    آغاز روند انتقال قدرت در آمریکا

سرانجام سه هفته بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری این کشور با آغاز روند انتقال قدرت به دولت بعدی امریکا موافقت کرد.

ترامپ در توئیتی نوشت: «به مدیر اداره خدمات عمومی و تیم همراه او، همچنین تیم کارکنان کاخ سفید سفارش می کنم اقدامات لازم را در خصوص پروتکل های مرسوم مرتبط با مرحله انتقالی ریاست جمهوری به خاطر حفظ منافع کشورمان اجرا کنند.» با این حال، رئیس جمهوری آمریکا در چند توییت بعدی، همچنان بر تقلب گسترده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد و وعده داد به پیگیری شکایات انتخاباتی خود ادامه خواهد داد. 

این تغییر رویکرد ترامپ به آغاز روند انتقال قدرت در آمریکا زمانی اتخاذ شد که مقامات ایالتی میشیگان، نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت و برتری "جو بایدن" بر "دونالد ترامپ" را تائید کردند.

با این اقدام، امید ترامپ برای مخالفت مقامات جمهوریخواه میشیگان با نتایج آرای عمومی بر باد رفت. در صورتی که مقامات جمهوریخواه در برخی از ایالت ها همچون میشیگان، پنسیلوانیا ، جورجیا یا آریزونا با ادعاهای ترامپ مبنی بر بروز تقلبات گسترده در انتخابات همراهی می کردند، شاید وظیفه انتخاب رئیس جمهوری بعدی آمریکا برعهده مجلس نمایندگان قرار می گرفت و ترامپ می توانست در کاخ سفید ماندگار شود. 

اما اکنون، مسیر تغییر نتیجه انتخابات از طریق عهدشکنی اعضای الکترال کالج مسدود شده است، هر چند که هنوز تیم حقوقی ترامپ به احکام دادگاه ها، بویژه رای نهایی دیوان عالی فدرال چشم دوخته است. به همین دلیل نیز ترامپ ضمن موافقت با شروع روند انتقال قدرت در آمریکا، همچنان بر ادامه پیگیری شکایات انتخاباتی خود تاکید دارد. 

با این حال و با وجود اصرار مداوم ترامپ بر ناسالم بودن روند انتخابات در آمریکا، "جو بایدن" نام نخستین اعضای کابینه خود شامل وزیر خارجه، وزیر امنیت داخلی، مشاور امنیت ملی، مدیر ملی اطلاعات ، سفیر در سازمان ملل و فرستاده ویژه در امور تغییرات آب و هوایی را اعلام کرد. این افراد اغلب کسانی هستند که در دولت پیشین آمریکا به ریاست "بارک اوباما" و معاونت "جو بایدن"، سمت های مهمی در اختیار داشته اند.

در این میان حضور "آنتونی بلینکن" در سمت وزیر  خارجه، "جیک سالیوان"، در سمت مشاور امنیت ملی و "جان کری" در سمت فرستاده ویژه در امور تغییرات آب و هوایی نشان می دهد که رویکرد دولت بعدی آمریکا، بازگشت به نقش چندجانبه گرایی با متحدان سنتی واشنگتن است. همین موضوع نیز موجب خوشحالی نزدیک ترین متحدان واشنگتن بویژه در اروپا شده است که دوران سختی از خودمحوری های آمریکا در دوران زمامداری ترامپ را پشت سرگذاشته اند. 

با این حال، اصلی ترین معضل بایدن در سمت ریاست جمهوری آمریکا، بازگرداندن اعتماد به دولت این کشور در داخل و خارج از آمریکا است. در داخل آمریکا، شکاف های سیاسی - ایدئولوژیکی به قدری زیاد است که حتی با خروج ترامپ از قدرت، ترمیم آن دشوار خواهد بود. 

"باراک اوباما"، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در گفت و گویی به مناسبت انتشار کتاب جدید خود می گوید: « آمریکا به شدت گسسته شده است و این گسستگی از پیش از ریاست جمهوری ترامپ شروع شده و با پایان ریاست جمهوری ترامپ نیز از بین نمی رود.»

در عرصه خارجی نیز بازگردادن اعتماد از دست رفته و جبران خسارات سنگین چهار سال ریاست جمهوری ترامپ ذیل شعار"اول آمریکا" ، چالش عمده ای پیش روی مقامات دولت بعدی در عرصه سیاست خارجی و سیاست امنیتی گذاشته است. 

کلیدواژه