قوس 06, 1399 15:19 Asia/Kabul
  • واکنش تند پارلمان افغانستان به اظهارات معاون اول اشرف‌ غنی

پارلمان افغانستان در واکنشی تند به اظهارات اخیر امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری این کشور ضمن متهم کردن وی به جاسوسی،استعفای صالح را خواستار شد

امرالله صالح  اخیرا در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو درباره کمک های بین المللی به افغانستان،اعضای پارلمان این کشور را به  فساد متهم کرد و گفت، مصونیت اعضای این نهاد  در برابر پیگرد قانونی باید برداشته شود.

 اعضای پارلمان افغانستان  در واکنش به این اظهارات صالح تاکیدکردند معاون اشرف غنی باید اظهاراتش را با ارائه اسناد و شواهد ثابت، اسامی نمایندگان آلوده به فساد را مشخص و از پارلمان نیز عذرخواهی کند.

رئیس پارلمان افغانستان نیز در این نشست در واکنش به موضع گیری جنجال برانگیز صالح،وی را به جاسوسی متهم و خواستار کناره گیری معاون اول رئیس جمهوری این کشور شد. 

واکنش تند رئیس واعضای پارلمان افغانستان به اظهارات جنجالی صالح  نشانه ای از تعمیق تنش در روابط دولت و پارلمان این کشوراست که می تواند تهدیدی برای منافع وامنیت ملی افغانستان در شرایط خطیر و حساس کنونی باشد.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در شرایطی اعضای پارلمان این کشور را در کنفرانس بین المللی ژنو به فساد متهم کرد که این نشست برای تعیین نقشه راه آینده کمک های جامعه جهانی به افغانستان برنامه ریزی شده بود و طرح اتهام فساد علیه اعضای پارلمان  این کشور در این کنفرانس که کشاندن اختلافات داخی به محیط خارجی محسوب می شود در تضاد برای تامین حداکثری منافع ملی بشمار میرود.

انتظار مردم افغانستان از دولت و پارلمان این کشور ازمسئولان  قوای مجریه و مقننه این است که نباید اختلافات و تنش های داخلی را درکنفرانس های بین المللی مطرح کنند زیرا طرح چنین مباحثی در این نشست ها تنها موجب هتک حاکمیت ملی وتضعیف جایگاه  افغانستان در بین افکار عمومی  می شود.

اتهام جاسوسی به معاون اول رئیس جمهوری افغانستان توسط رئیس پارلمان در نخستین نشست این نهاد پس ازبرگزاری کنفرانس ژنو واکنشی تند به اظهارات صالح است که به ادامه دار شدن این تنش ها در فضای سیاسی -اجتماعی منجر می شود.

به ویژه آنکه پارلمان افغانستان خواستار استعفای صالح از سمت معاون اول رئیس جمهوری این کشور شده است و ممکن است پارلمان برای دفاع از حیثیت خود در برابر اتهام فساد همچنان بر کناررفتن صالح از قدرت اصرار کند.     

 متوقف کردن روند بررسی صلاحیت های وزیران پیشنهادی رئیس جمهوری افغانستان از سوی پارلمان افغانستان که به تاخیر در تشکیل کابینه این کشور و ضعف در خدمت رسانی به مردم منجر می شود از پیامدهای تنش قوای مجریه و مقننه است که پیش بینی می شود در روزهای آینده مشاجره سیاسی بین انان نیز تداوم پیدا کند.

تنش های کم سابقه جدید در سطح مقامات ارشد دولت و پارلمان افغانستان در شرایطی که این کشور در روند مذاکرات بین الافغانی صلح با طالبان در قطر به انسجام و وحدت ملی نیاز دارد می تواند اثرات منفی بر این گفتگوها داشته باشد و موقعیت تیم مذاکره کننده دولت افغانستان را به ضعف بکشاند. 

این تهدید به صورت جدی وجود دارد که ادامه کشمکش های سیاسی بین دولت و پارلمان افغانستان و شکاف بین آنان می تواند بر رویکرد طالبان در امتیازطلبی در فرایند مذاکرات صلح در قطر تاثیر مثبت داشته باشد و گشایش در گفتگوهای به بن بست رسیده را برای مدتی نامعلوم به تاخیر بیاندازد.

کلیدواژه