تنش در روابط چین و استرالیا در پی انتشار تصویر جنجالی نظامی استرالیایی در افغانستان
(last modified 1399-09-11T21:13:17+00:00 )
قوس 12, 1399 01:43 Asia/Kabul
  • تنش در روابط چین و استرالیا در پی انتشار تصویر جنجالی نظامی استرالیایی در افغانستان
    تنش در روابط چین و استرالیا در پی انتشار تصویر جنجالی نظامی استرالیایی در افغانستان

انتشار عکس نظامیان استرالیایی از طرف «جائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره بدرفتاری آنها با غیرنظامیان در افغانستان، سبب ایجاد تنش بین پکن و کانبرا شده است.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا این تصویر را "زننده و به شدت توهین آمیز" دانسته بود و خواستار عذر خواهی پکن از کانبرا شده بود.

اما در این میان مقامات پکن از اقدام دیپلمات چینی حمایت کرده و بر این موضوع پافشاری کردند که مقامات کانبرا باید ضمن عذرخواهی زمینه مجازات نظامیانی که در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شدند، فراهم نماید.

درباره علل تنش در روابط چین واسترالیا می توان به چند نکته اشاره کرد:

نکته اول اینکه کارشناسان درباره علل تنش در روابط چین واسترالیا دو دیدگاه متفاوت دارند. 

از منظر برخی کارشناسان اختلافات اخیر چین واسترالیا در واقع به همراهی  کانبرا از سیاستهای تهاجمی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درشرق آسیا  بر می گردد.

از دیدگاه این کارشناسان، باتوجه به تنش در روابط سیاسی بین  چین و استرالیا، اتفاق اخیر باعث تشدید شرایط شده و پکن پس از همراهی کانبرا در تحریم‌های آمریکا علیه چین فرصت را برای تلافی غنیمت شمرده است.

اما در مقابل  این دیدگاه، عده دیگری از ناظران سیاسی بر این باورند که نظامیان استرالیایی در 14 سال گذشته مرتکب جنایات جنگی در افغانستان شدند و انتشار عکس جنجالی آنها توسط مقامات چینی، بخشی از واقعیات حاکم در این کشور است که  تاکنون مدعیان حقوق بشر درباره آن سکوت کرده انند.

آنچه مسلم است اینکه انتشار عکس نظامیان استرالیایی توسط «جائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره بدرفتاری آنها با غیرنظامیان در افغانستان  در شرایطی است که پیش از این گزارش محرمانه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهای ویژه ارتش استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ جنایاتی دلخراش در افغانستان مرتکب شده‌اند تا انجا که به نوشته روزنامه دیلی میل این جنایات که سال‌ها بر روی آن سرپوش گذاشته شده، با رفتار نظامیان  آمریکایی با بازداشتی‌های زندان «ابوغریب» عراق قابل مقایسه شده است.

در این گزارش آمده است، غیرنظامیان غیرمسلح در افغانستان، توسط نظامیان استرالیایی با سلاح گرم به قتل رسیدند. همچنین این نظامیان اقدام به عادی‌سازی این جنایات جنگی کرده و «در کشتن و عطش خونریزی با یکدیگر رقابت می‌کردند» و با زندانیان رفتارهایی «غیرانسانی» داشتند.

این اظهارات نخست وزیر استرالیا در حالیست که  وزارت دفاع این کشور در اقدامی دیرهنگام، به 13 نفراز نیروهای ویژه این کشور که طی سال‌های حضورشان در افغانستان، مرتکب جنایت جنگی علیه غیرنظامیان شده بودند؛ نامه انفصال از خدمت داده است.

در مجموع باید گفت، مناسبات چین واسترالیا در سال های اخیر به دلیل همسویی کانبرا با سیاستهای واشنگتن در منطقه با تنش هایی همراه بوده  که در واقع  ریشه در رقابت‌های ژئوپلتیک امریکا و چین دارد.

کلیدواژه