میزان 28, 1395 17:47 Asia/Kabul
  • اعتراض پارلمان افغانستان به عربستان

در حالی که عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در عربستان به سر می برد؛ نمایندگان پارلمان افغانستان از کمکهای دولت عربستان به گروههای خشونت طلب و تروریستی به شدت انتقاد کردند.

به گزارش شبکه پرس تی وی، نمایندگان پارلمان افغانستان از اقدام عربستان در پرداخت صدها میلیون دلار به گروه طالبان برای پیشبرد اهداف ریاض در افغانستان به شدت خشمگین هستند.

به گفته نمایندگان معترض، عربستان سالانه 300 میلیون دلاربه طالبان کمک می کند؛ گروهی که همچنان با دولت افغانستان در حال جنگ است.

جمال فکوری بهشتی از نمایندگان پارلمان افغانستان اعلام کرد، از دولت افغانستان خواسته شده است در روابط خود با عربستان تجدید نظر کند، زیرا رژیم آل سعود همواره از گروه های تروریستی نه تنها در افغانستان بلکه در پاکستان و بسیاری دیگر از کشورها پشتیبانی کرده است.

به گفته غلام حسین ناصری دیگر نماینده پارلمان افغانستان سران سعودی با پرداخت میلیون ها دلار به طالبان اهدافی همچون ایجاد جنگ های فرقه ای و تنش های قومی را در افغانستان و پاکستان دنبال می کند.

اعتراضها به عملکرد عربستان در افغانستان در حالی شدت گرفته است که دفتر عبدالله عبدالله رئیس شورای اجرایی دولت وحدت افغانستان اعلام کرد، وی در دیدار با مقامات این کشور در مورد روند صلح افغانستان با مقامات عربستان گفتگو کرده است. با این حال افزایش سطح اعتراضها در افغانستان به حمایتهای عربستان از طالبان بیانگر عمق نگرانی از پیامدهای مداخلات ریاض در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله افغانستان است. حمایتهای همه جانبه عربستان از گروههای تروریستی همچون داعش و القاعده در یمن -سوریه و عراق محافل مختلف در افغانستان را نیز به این نتیجه رسانده است که دولت ریاض در جهت اهداف شوم خود خط تفرقه و ایجاد جنگ داخلی در کشورهای اسلامی را پی گیری می کند. انتشار برخی گزارشها در مورد اختصاص 500 میلیون دلار برای ساخت دانشگاه اسلامی از سوی عربستان در ولایت ننگرهار که با اعتراض مقامات محلی و مردم روبرو شده است، به نگرانی از پیامدهای گسترش وهابیت از سوی عربستان در افغانستان دامن می زند. ماحصل فعالیت مدارس مذهبی در پاکستان برای ترویج آموزه های غلط اسلامی، گسترش وهابیت و دامن زدن به فرقه گرایی و تروریسم در این کشوراست که وجهه پاکستان را در عرصه منطقه ای و بین المللی به شدت تخریب کرده است. از دیدگاه ناظران سیاسی، رژیم سعودی با پرداخت کمکهای مالی از یکسو و ترویج اندیشه های افراط گرایی از سوی دیگر در واقع سیاستهای آمریکا و انگلیس را برای ایجاد تفرقه و جنگ داخلی در کشور های اسلامی پی گیری می کند. به همین دلیل با توجه به افشای بیش از پیش سیاستهای عربستان در حمایت از گروه های تروریستی، مردم افغانستان بیش از پیش نگران سیاست های دولت عربستان در کشورهای اسلامی هستند که نمونه آشکار آن را می توان در یمن -سوریه -عراق و پاکستان مشاهده کرد.

کلیدواژه