میزان 29, 1395 09:19 Asia/Kabul
  • بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی، با اشاره به موضوع «جهانی شدن» و توصیه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به ایران برای پیوستن به «خانواده جهانی» خاطر نشان کردند: مخالفت با پیوستن به آنچه غرب، جامعه جهانی می نامد، به معنای مخالفت با ارتباطات خارجی نیست بلکه به معنای مقاومت در مقابل فرهنگ تحمیلیِ قدرتهای بزرگ بر اقتصاد، سیاست و امنیت ایران است.

ایشان درباره بیانیه اخیر اتحادیه اروپا که در آن به امکانات و ظرفیت های عظیم ایران پرداخته شده است، گفتند: سخنان درباره امکاناتِ پیشرفت و منابع انسانی و طبیعی ایران، تبلیغاتی نیست بلکه واقعیتی است که غربی ها هم به آن اذعان دارند. رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند که آمریکا حتماً با ایرانی با چنین ظرفیت پیشرفت و برخوردار از حکومتی اسلامی مبارزه می کند.

ملت ایران به تجربه دریافته که بخش مهمی از عقب ماندگی هایش در عرصه علمی و اقتصادی در بیش از نیم قرن گذشته، نتیجه مداخلات و زیاده خواهی آمریکا است. آمریکا به بهانه نگرانی از برنامه هسته ای، ایران را تحت تحریم های شدید قرارداد و بارها ایران را به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرد. آمریکا سالهای متمادی، رویای به زانو در آوردن ملت ایران را در سر داشت، اما امروز می داند با تحریم و با تهدید نظامی، نمی تواند ملت ایران را به سلطه بکشد. البته این به معنای پایان خصومت ورزی ها نیست. دولت آمریکا به بهانه های مختلف علیه ایران، اقدامات خصمانه انجام داده و این دشمنی به زخمی کهنه تبدیل شده است. آمریکا گزینه های متعددی را در قبال ایران در دستور کار دارد که از نفوذ فرهنگی، تاثیر گذاری بر حرکت و رشد علمی و کارشکنی در رشد اقتصادی ایران از آن جمله است. این جریان مهندسی شده، پیام روشنی دارد که شاخص ترین آن، لزوم بصیرت در دشمن شناسی است. براساس همین آگاهی تاریخی، ملت ایران دولت آمریکا را غیرقابل اعتماد می داند. مجموعه اقدامات آمریکا از دید ملت ایران، محکی برای شناخت ماهیت استکباری دولتمردان آمریکا است. البته به این مجموعه باید رفتار دور از معنویت و اخلاق دولتمردان آمریکا را نیز افزود. خصلت های به دور از اخلاق و معنویت در آمریکا منحصر به خارج مرزهای این کشور نیست. رقابت های انتخاباتی در آمریکا و موضوعات مطرح میان دو کاندیدا، بارزترین نمونه از نبود معنویت و ایمان نزد صاحبان قدرت در امریکاست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه خاطر نشان کردند، در هفته های آینده، یکی از این دو کاندیدای فعلی انتخابات امریکا، رئیس جمهوری کشوری خواهد شد که دارای قدرت و ثروت و بیشترین سلاح اتمی و بزرگترین رسانه های جهان است. شاید برخی تصور کنند که این رفتارهای آمریکا روزی به پایان می رسد، اما هیچ دلیل روشنی وجود ندارد که نشان دهد امریکا به دنبال رفتارهای سلطه جویانه نیست.

آن گونه که حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند، مصائب و مشکلات امروز بشر و بن بست تفکر های مادی، جهان را نیازمند سخنی نو در مسائل بشری و بین المللی کرده است.

کلیدواژه