راه آهن خواف-هرات باعث کاهش بار ترافیکی از مرزهای زمینی خواهد شد
(last modified 1399-09-22T07:08:40+00:00 )
قوس 22, 1399 11:38 Asia/Kabul

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ریلی ایران گفت: حمل نقل کالا و مسافر از مسیر راه آهن خواف-هرات کمک بزرگی به حمل و نقل جاده ای خواهد کرد و بار ترافیکی از مرز دوغارون در خراسان رضوی و مرز میلک در خراسان جنوبی کاهش خواهد یافت و 30 درصد از بار و مسافر از این طریق انجام خواهد شد.

خیرالله خادمی در گفت و گو یا خبرنگار رادیو دری، گفت: اتصال افغانستان به شبکه رحلی باعث خوشحالی هر دو ملت ایران و افغانستان است و این موضوع روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور را گسترش خواهد داد.

وی در ادامه افزود: طراحی کل مسیر خواف-هرات به طول 225 کلیومتر توسط مهندیسین و مشاورین ایران صورت گرفته است که سه قطعه از مسیر راه آهن خواف-هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود که با حضور روسای جمهوری دو کشور به بهره برداری رسید و برای اجرای این طرح دو هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:  این مسیر ظرفیت حمل شش میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را دارد و قطعه چهارم به طول 85 کلیومتر آن از ایستگاه روزنگ تا هرات عملیات اجرای آن آغاز شده و امیدواریم که هر چه زود تر این قطعه هم که مسئولیت ساخت آن با افغانستان است به بهره برداری برسد.

خادمی تصریح کرد: خواهش من از مسئولان افغانستان این است که مسیر روزنگ تا هرات را هر چه زود تر به اتمام برسانند  تا در آینده اتصال هرات به مزار شریف هم از طریق راه آهن فراهم شود تا جاده ابریشم از طریق این شبکه رحلی دوباره احیا گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: حمل نقل کالا و مسافر از مسیر راه آهن خواف-هرات کمک بزرگی به حمل و نقل جاده ای خواهد کرد و بار ترافیکی از مرز دوغارون در خراسان رضوی و و مرز میلک در خراسان جنوبی کاهش خواهد یافت و 30 درصد از بار و مسافر از این طریق انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ریلی کشور گفت: بیش از 20 هزار تن ریل و 7 ایستگاه در طول مسیر این طرح وجود دارد و افغانستان از این طریق می تواند به آب های آزاد راه پیدا کند و این برای افغانستان از نگاه اقتصادی بسیار حایز اهمیت است.

کلیدواژه