قوس 26, 1399 15:13 Asia/Kabul

برنامه هفته هنر افغانستان حلقه وصلی میان هنرمندان دو کشور افغانستان و ایران تلقی می شود

فعال حوزه خبرنگاری و عکاسی افغان برگزاری برنامه هفته هنر افغانستان را حلقه وصلی میان هنرمندان دو کشور افغانستان و ایران دانست.

سید جمال الدین سجادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سلسله نشست ها و گفت و گوهای تخصصی مجازی که از سوی کمیسیون ملی یونسکو ایران تحت نام هفته هنر افغانستان برگزار شده اظهار داشت: این نشست ها در رشته های خوش نویسی، طراحی، عکاسی، ادبیات و موسیقی با عنوان "جان پدر کجاستی" از تاریخ 22 آذر (قوس) آغاز شده که تا تاریخ 28 قوس (آذر) ادامه خواهد داشت.

وی افزود: افراد فعال در حوزه هنر افغانستان، هنرمندان، نویسندگان، استادان برجسته مانند استاد ابوطالب مظفری در حوزه شعر و ادبیات، استاد مسافر و آقای شاه بیدک در حوزه عکاسی و همچنین عارف جعفری در حوزه موسیقی در این برنامه حضور دارند که به عنوان حلقه وصلی بین هنرمندان دو کشور ایران و افغانستان تلقی می شود.

به گفته این کارشناس افغان مهمانان زیادی از کشورهای مختلف از جمله استاد مسافر که در کانادا زندگی می کند و استاد مظفری که در ایران ساکن است و همچنین هنرمندان افغان در سرتاسر ایران و نیز هنرمندان ایرانی در این برنامه و نمایشگاه مجازی شرکت کرده اند.

این خبرنگار و عکاس افغان در مورد هدف برگزاری این برنامه و نمایشگاه عنوان کرد: هدف ابتدایی گسترش ارتباط متقابل بین هنرمندان ایران و افغانستان است و فرقی هم نمی کند که این هنرمندان در کدام نقطه از جغرافیا حضور داشته باشند زیرا هنر مرز ندارد به ویژه برای افغانستان و ایران که هر دو از یک بستر تمدنی و تاریخی مشترک برخاسته اند و این اقدام می تواند در راستای معرفی هنرمندان دو کشور بسیار مفید باشد.

سجادی یادآور شد: شیوع ویروس کرونادر جهان با تمام مشقت ها و تهدیدهایی که علیه جوامع بشری داشته، سبب شد که به پدیده جهانی شدن نزدیک تر شویم، ارتباطات مجازی و به نوعی آسان تر شده و نیازی نیست که مراسم مختلف در مکان ویژه و با هزینه های سنگین برگزار شود.

به گفته این خبرنگار افغان در گذشته مراسم مختلف با ظرفیت محدود برگزار می شد اما اکنون فضای مجازی شرایطی را ایجاد کرده که علاوه بر نبود محدویت شرکت کننده ها مردم می توانند از سراسر جهان در برنامه ها اشتراک کنند. ضمن اینکه جهان پس از کرونا، جهانی خواهد بود که ما به سمت تکنولوژی های نوین ارتباطی خواهیم رفت و به جای مراسم حضوری، شاهد برگزاری مراسم در صفحات وب هم خواهیم بود.

وی افزود: کمیسیون ملی یونسکو با برگزاری این برنامه و نمایشگاه توانسته اقدام جدیدی را در حوزه ارتباط رقم بزند که کمک می کند به جای برگزاری مراسم با هزینه های بالا به تکنولوژی های به روز جهان روی آوریم که در آینده به یک نقطه قوت تبدیل خواهد شد.

 

کلیدواژه