جدی 01, 1399 15:00 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفا ملی افغانستان گفت: اقدامات آمریکا در رابطه با مذاکرات صلح افغانستان یک اقدام ناپسند و یک جانبه بر علیه منافع مردم افغانستان است و آمریکا با تحریم های ظالمانه علیه کشورهای اسلامی مانند ایران، ترکیه، عراق، سوریه و دیگر دولت ها، خباثت خود را نشان داد و مشخص شد که دولت آن نیز یک تروریزم دولتی است.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس و کاهش خشونت ها در افغانستان شده است گفت: از اقدام سازمان ملل برای استقبال از مذاکرات صلح و کاهش خشونت ها در افغانستان، استقبال می کنیم اما این اقدام نتیجه نخواهد داد زیرا تا حامیان طالبان همچون پاکستان و بعضی کشورهای عرب منطقه به این باور نرسند طالبان آتش بس را قبول نمی کنند.

وی افزود: پاکستان مشکلات زیادی را برای مردم افغانستان ایجاد کرده است به همین دلیل سازمان ملل باید چنین کشورهای را وادار کند تا در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند تا در زندگی مردم افغانستان صلح و ثبات به وجود بیاید.

جعفری اظهار داشت: دولت افغانستان انعطاف های زیادی در مذاکرات از خود نشان داده است اما از آنجایی که طالبان اراده صلح را ندارند، خواستار آزاد سازی 7 هزار زندانی دیگر شده اند که این یک بهانه است و هیج نتیجه ای نخواهد داشت.

دبیر کل حزب رفا ملی افغانستان بیان داشت: در صورتی که طالبان خواسته های دولت و مردم را بپذیرند و مذاکرات صلح را در داخل افغانستان برگزار کنند، همگی از این موضوع حمایت خواهند کرد اما در غیر آن دولت افغانستان باید با تدبر و تعقل مذاکرات را ادامه بدهد و نباید خواسته های بی منطق طالبان را قبول کند. 

این چهره سیاسی افغان در مورد شایعات ایجاد حکومت موقت در افغانستان گفت: مردم و دولت افغانستان، حکومت موقت را نمی پذیرند و آن را قبول ندارند و دیگر تن به امارت طالبان نخواهند داد و با توجه به کارنامه گذشته طالبان که با گروه های تروریستی دیگری ارتباط دارند، جامعه جهانی هم باید به این باور رسیده باشد که طالبان امتحان خود را داده اند و نمی شود روی این گروه برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان حساب باز کرد.

وی ادامه داد: معامله هایی در پشت پرده مذاکرات صورت می گیرد که هم دولت و هم ملت افغانستان با آن موافق نیستند و اقدامات خلیل زاد در رابطه با مذاکرات صلح یک اقدام ناپسند و یک جانبه بر علیه منافع مردم افغانستان است هر چند اکنون که مسئله انتخابات آمریکا سپری شده و مذاکرات برای این کشور همچون گذشته اهمیتی ندارد.

محمد حسن جعفری تاکید کرد: آمریکا خباثت خود را در قبال حمایت از تروریزم نشان داده است و با تحریم های ظالمانه علیه کشورهای اسلامی مانند ایران، ترکیه، عراق، سوریه و دیگر دولت ها، خباثت خود را نشان داد و مشخص شد که دولت آن نیز یک تروریزم دولتی است.

وی تصریح کرد: شهادت یکی از شخصی های بسیار مهم نظامی ایران حاج سردارقاسم سلیمانی به دستور ترامپ صورت گرفت و این اقدام بی شرمانه آمریکا ثابت کرد که روی امریکایی ها نمی شود اعتماد کرد.

کلیدواژه