ایران از کشورهای تاثیرگذار در مسئله صلح افغانستان است و تلاش زیادی در این زمینه کرده است
(last modified 1399-10-02T07:14:04+00:00 )
جدی 02, 1399 11:44 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای تاثیرگذار در مسئله صلح افغانستان است و تلاش زیادی هم در این زمینه کرده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای تاثیرگذار در مسئله صلح افغانستان است و تلاش زیادی هم در این زمینه کرده است.           

سرور جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر حمدالله محب رئیس شورای امنیت ملی افغانستان به تهران و دیدارش با مقامات ایرانی اظهار داشت: ایران همواره برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تلاش و همکاری کرده و در راستای ایجاد یک اجماع منطقه ای، دیدگاه مشترک بین کشورها و ایجاد یک تعامل امنیتی که بتواند منافع مشترک کشورها را در نظر بگیرد و نیز رفع نگرانی دیگر کشورها از تعاملات داخل افغانستان فعال بوده است.

وی افزود: ایران در طول تاریخ از دوستان نزدیک افغانستان بوده، در سال های اخیر هم با بخش های مختلف توسعه ای و امنیتی همکاری داشته و به نظر می رسد که این سفرها مناسبات را بهبود ببخشد و پیوندها بین دو کشور بیشتر شود و نگرانی ها در ذهنیت بازیگران منطقه ای را هم رفع کند.

به گفته این کارشناس سیاسی افغانستان طی سال های گذشته تلاش کرده یک اجماع منطقه ای و جهانی را ایجاد کند که تضاد منافع در داخل این کشور چندان قابل لمس نباشد و اهداف مشترکی در مبارزه با هراس افکنی و تروریزم و نیز تامین امنیت ایجاد شود.

جعفری اظهار کرد: توجه به گسترش مناسبات اقتصادی میان ایران و افغانستان می تواند منافع مشترک بیشتری را ایجاد کند، افتتاح راه آهن خواف-هرات که اخیرا صورت گرفت یک نمونه از آن است که می تواند روی تعاملات امنیتی هم تاثیرگذار باشد.

این کارشناس سیاسی در رابطه با سفر همزمان حمدالله محب رئیس شورای امنیت ملی افغانستان به ایران و سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به تاجیکستان و تاثیر آن بر مسئله صلح، عنوان کرد: همزمانی این سفرها ممکن است تصادفی باشد اما تلاش های افغانستان در راستای صلح را نشان می دهد. صلح افغانستان مسئله ای است که بدون همکاری دوستان منطقه ای و کشورهایی که وضعیت افغانستان می تواند بر آن ها تاثیر بگذارد امکان پذیر نیست.

جعفری گفت: به نظر می رسد که روند صلح افغانستان هم روندی زمانبر خواهد بود زیرا امکان توافق روی بسیاری از مسایل در کوتاه مدت وجود ندارد اما اگر کشورهای تاثیرگذار بر طرفین برای دسترسی به نتیجه فشار بیاورند ممکن است زمان کوتاه تر شود، ضمن اینکه احتمالا توافقاتی از قبل انجام شده و چالش هایی هم که در روند مذاکرات رونما می شود برای انحراف افکار عمومی است.

وی اضافه کرد: یکدست نبودن طالبان و شرایط ناامنی هم که در افغانستان وجود دارد نشان دهنده آن است که روند مذاکرات صلح اگر هم به نتیجه برسد به صلح و امنیت پایدار در افغانستان ختم نخواهد شد.

 

کلیدواژه