جدی 06, 1399 18:21 Asia/Kabul

رهبر حزب بیداری ملت افغانستان گفت: در حال حاضر شورای رهبری گروه طالبان در کویته و پیشاور قرار دارد و پاکستان می خواهد از طریق طالبان، حکومت تحت حمایت خود را در افغانستان به قدرت برساند و ترور های هدفمند اخیر در افغانستان توسط این گروه انجام می شود.

عبدالمقصود حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به  ویدیوی منتشرشده از رهبران طالبان در میان هواداران این گروه در خاک پاکستان گفت: در این شک نداریم که پاکستان مهد تولد طالبان و یکی از حامیان سر سخت این گروه است، طالبان در پاکستان شکل گرفت و از همان جا تجهیز شد و به افغانستان آمد و در حال حاضر هم شورای رهبری آن در کویته و پیشاور قرار دارد.

وی افزود: پاکستان می خواهد از طریق طالبان یک حکومت تحت حمایت خود را در افغانستان ایجاد کند ولی اشتباه بزرگی را که پاکستنان در مورد مردم افغانستان همیشه انجام داده است این است که با دخالت در این کشور، مردم افغانستان را با خود دشمن ساخت، پاکستان می توانست یک روش صلح جویانه را در قبال مردم افغانستان در پیش بگیرد ولی شیوه دشمنی را در پیش گرفت.

حسن زاده افزود: پاکستان اگر در روش خود تجدید نظر کند، با توجه به نزدیکی و همسایگی دو ملت، به سود هر دو کشور است و یک افغانستان امن در کنار پاکستان باعث آرامش منطقه خواهد بود.  

رهبر حزب بیداری ملت افغانستان گفت: امروز مردم، نیروهای امنیتی، خبرنگاران و فعالان مدنی توسط گروه طالبان مورد حمله قرار می گیرند و در پشت پرده همه این حملات پاکستان قرار دارد؛ هر چند که طالبان مسئولیت این حملات را بر عهده نمی گیرد.

وی بیان داشت: متاسفانه دولت افغانستان هم تا کنون نتوانسته است در قبال امنیت شهروندان خود خوب عمل کند، فساد و اختلاس و عوامل دیگری باعث بی اعتمادی مردم به حکومت شده است.

 

لازم به یاد آوری است که چندی قبل ویدیوی از رهبران طالبان در میان هوادران این گروه در پاکستان منتشر شد که با واکنش های زیادی مواجه گردید.

وزارت خارجه‌ افغانستان به ویدیوی منتشرشده از رهبران طالبان در میان هواداران این گروه در خاک پاکستان واکنش نشان داده و گفته است که حضور علنی و فعالیت‌های عناصر شورشی افغان و رهبران آنان در قلمرو پاکستان، حاکمیت ملی افغانستان را «آشکارا» نقض می‌کند.

پیشتر، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری در تویتی نوشته بود که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر برای انجام سه کار به پاکستان رفته است.

صالح نوشته بود که ملا برادر از جنگ‌جویان زخمی این گروه که در یک بیمارستان دولتی بدون ویزا بستری هستند، عیادت کرده و سپس برای الهام‌بخشیدن به دانش‌آموزان «ترور»، به یک مرکز آموزشی رفته است. وی همچنان نوشته بود که ملا برادر از دولت پاکستان نیز برای حمایت گسترده‌ای که از طالبان دارد، سپاس‌گزاری کرده است.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان گروه طالبان در رشته‌تویتی گفته است که ملا برادر از «بیماران مهاجرین افغان»‌ در پاکستان عیادت کرده و به آنان در مورد اوضاع کشور اطلاعات داده است. مجاهد نوشته است که این کار عیب نیست و نباید کسی از آن سوءاستفاده کند.

 

کلیدواژه