جدی 10, 1399 16:16 Asia/Kabul
  • مشکلات دور دوم مذاکرات صلح افغانستان
    مشکلات دور دوم مذاکرات صلح افغانستان

سخنان رییس دفتر سیاسی گروه طالبان در سفر به پاکستان مبنی بر عدم عقب نشینی از مواضع خود در گفت و گوهای صلح و تاکید دولت افغانستان بر جمهوریت و دیگر دستاوردهای دو دهه گذشته، نگرانی هایی را درباره دور دوم مذاکرات صلح در پی داشته است.

پس از تعطیلی ۲۳ روزه مذاکرات صلح در دوحه هیأت طالبان به پاکستان سفر کرد و هیأت دولتی نیز به کابل آمد تا با رهبران خود برای دور دوم مذاکرت مشورت و هماهنگ کنند.

ملاعبدالغنی برادر با سفر به پاکستان و پس از دیدار با مقامات اسلام اباد، براساس اظهارات مقامات افغان به بیمارستانی در شهر کراچی پاکستان رفت تا از مجروحین این گروه دیدار کند. وی همچنین با اعضای طالبان نیز در مکانی دیگری دیدار کرد.

ویدئوهای منتشر شده در صفحات مجازی و سخنان مقامات افغان نشان می دهد که ملابرادر در این دیدار ضمن قدردانی از همکاری پاکستان با این گروه، به طالبان اطمینان می دهد که در گفت وگوی صلح یک وجب نیز از خواسته‌های خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این سخنان ملاعبدالغنی برادر از یک طرف تنش بین اسلام آباد و کابل را افزایش داد و از سوی دیگر چالش جدی دور بعدی مذاکرات را بیش از پیش روشن ساخت و معلوم شد که مذاکرات اصلی صلح به سادگی پیش نخواهد رفت.

وزارت امور خارجه افغانستان پس از انتشار این ویدئوها، آن را سبب نگرانی جدی کابل خواند و در این رابطه اطلاعیه‌ای منتشر کرد و نوشت: این ویدئوها از موجودیت همه رهبران طالبان در پاکستان پرده برمی ‌دارد و بر ادامه فعالیت آنها در قلمرو پاکستان اذعان می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده است: "حضور علنی و فعالیت‌های عناصر جنگجوی طالبان و رهبران آنان در قلمرو پاکستان، حاکمیت ملی افغانستان را آشکارا نقض می‌ کند".

وزارت خارجه افغانستان از حکومت پاکستان خواسته است تا نگذارند قلمرو پاکستان توسط طالبان مورد استفاده قرار گیرد.

«امرالله صالح» معاون رئیس جمهوری افغانستان نیز طی توئیتی در این رابطه نوشت: ملا برادر با سفر به پاکستان سه کار در کراچی انجام داد؛ دیدار از زخمی‌های طالبان در یک بیمارستان دولتی که بدون روادید آنجا حضور دارند، بازدید از یک مرکز آموزشی برای الهام بخشیدن به عاملان ترور و قدردانی از حکومت پاکستان بابت حمایت سخاوتمندانه آنها از طالبان.

این اظهارات وزارت خارجه افغانستان و امرالله صالح باعث واکنش وزارت خارجه پاکستان شد و این نهاد سیاست خارجی پاکستان در اطلاعیه‌ای نوشت: اتهام‌های علنی و منفی یک مقام مشخص و نیز حلقه‌های غیررسمی افغانستان، به روند صلح افغانستان و تلاش‌های مشترک کابل و اسلام‌آباد برای بهبود همکاری‌های دوجانبه آسیب خواهد زد.

وزارت خارجۀ پاکستان با ابراز نگرانی جدی در این باره تأکید کرده ‌است: طرف‌های دخیل در مذاکرات صلح باید از اتهام‌زنی خودداری کنند و برای هدف بزرگ‌تر صلح از خود خرد و انعطاف نشان دهند.

در بخشی از اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان که در رسانه‌های افغانستان منتشر شد، آمده‌است: درباره ادامه سخنان منفی که از یک مقام مشخص و نیز حلقه‌های غیر رسمی افغان سرچشمه می‌گیرند، نگران هستیم. می‌خواهیم تأکید کنیم که اتهام‌زنی علنی برای روند صلح افغانستان و تلاش‌های مشترک ما برای بهبود همکاری‌های دوجانبه زیان‌آور خواهد بود.

محمدمحقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و از اعضای کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی این کشور نیز در دومین نشست این شورا گفت که اظهارات ملابرادر معاون طالبان در پاکستان که گفته است در مذاکرات صلح یک قدم عقب نشینی نمی ‌کند، نگران کننده است.

محقق افزود: با آنکه روند صلح افغانستان در حال قرار گرفتن در مسیر اصلی خود است، اما نظرهای دو طرف مذکرات صلح بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد: سخنان ملا برادر در پاکستان که گفت ما یک قدم عقب نشینی نمی‌کنیم، نشان دهنده این است که رهبری طالبان هنوز زیر فشار فرماندهان جنگی و رهبرانی قرار دارند که به صلح فکر نمی‌ کنند، این فشار بیانگر آن است که جنگجویان طالبان هنوز بر این باورند که در میدان جنگ پیروز می‌شوند.

محقق تاکید کرد: افغانستان با پشتوانه جهانی، منطقه‌ای و داخلی باید در مذاکرات صلح تلاش کند تا طرف مقابل به یک راه حل تاکید نکند که هیچ کسی به آن قناعت نداشته باشد، از طرف دیگر ادامه جنگ نیز نیت صلح را نشان نمی‎دهد. طالبان باید اعلام کنند که در دور دوم مذاکرات آتش‌بس می‌کنند؛ اگر مذاکرات صلح فراهم است شرایط صلح از لحاظ ذهنی هم باید فراهم شود.

این وضعیت نشان دهنده آن است که دور دوم مذاکرات که قرار است پنجم ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر در قطر آغاز شود، با دشواری های زیادی مواجه خواهد بود.

توافق برسر نوع دولت آینده، آتش‌بس و تأکید دو طرف به خواسته‌ها و افکار خود؛ مسایلی است که طالبان بر نوع نظام امارتی و دولت بر جمهوریت و حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته تأکید می کنند.

اینکه طالبان به جنگجویان خود تعهد می دهد که یک قدم از خواسته‌های خود عقب نشینی نمی کنند، نشانگر این است که یا باید دولت بطور یک جانبه به خواست طالبان تن دهد که در این صورت معنی آن تسلیم به افکار طالبان است و اگر دولت هم بر خواسته‌های خود استوار و محکم بماند، به  بن‌بستی خواهد رسید که پیشرفت صلح  را ناکام خواهد ساخت.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان طی دو نشست پشت درهای بسته در این هفته و دور از دسترسی رسانه‌ها، به گفت‌وگو برای آمادگی دور بعدی با حضور هیأت مذاکره کننده ادامه دادند و تنها توافق آنها برای ایجاد گروه فنی مشورت دهی به هیأت مذاکره کننده به رسانه‌ها اعلام شده است.

کلیدواژه