جدی 13, 1399 01:44 Asia/Kabul
  • حاج قاسم، محور مقاومت و رژیم صهیونیستی
    حاج قاسم، محور مقاومت و رژیم صهیونیستی

بامداد سوم ژانویه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است. محور مقاومت یاد و خاطره این شهید بزرگ را گرامی داشته و رژیم صهیونیستی نیز از نبود این سردار مقاومت خرسند است. سوال مهم این است که سردار سلیمانی چه خدماتی برای محور مقاومت داشته که سبب عصبانیت رژیم صهیونیستی شده است.

خدمات حاج قاسم را می‌توان در محورهای مختلف بیان کرد. 

نخستین موضوع این است که حاج قاسم سلیمانی محور انسجام و یکپارچگی محور مقاومت بود. یکی از مهم‌ترین راهبردهای صهیونیسم بین‌الملل، ایجاد تفرقه و اختلاف میان کشورهای اسلامی و در خصوص محور مقاومت نیز ممانعت از وحدت و انسجام گروه‌ها است. این انسجام و وحدت سبب شد با گذشت زمان، موقعیت محور مقاومت تقویت شده و توازن قدرت نیز دچار دگرگونی شود. 

موضوع دیگر این است که افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی در سال 2006 آشکارا شکسته شد. تا پیش از سال 2006، رژیم صهیونیستی در همه جنگ‌ها با کشورهای عربی پیروز بود، اما جنگ 33 روزه به شکست‌ناپذیری اسرائیل پایان داد. شهید سلیمانی در این موضوع نقش برجسته‌ای داشته است. این نقش در قالب نهراسیدن از دشمن، فرماندهی میدان جنگ و تزریق ایده ایمان به پیروزی در میان رزمندگان ایفا شد. «الحاج حسین الخلیل»، معاون سیاسی دبیر کل حزب‌الله درباره نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در جنگ 33 روزه گفت  حاج قاسم جنگ را از درون میدان و از داخل لبنان دنبال می‌کرد.

موضوع سوم، کمک به تقویت قدرت بازدارندگی محور مقاومت بود. در حالی که تا پیش از جنگ 33 روزه سال 2006، به لحاظ تجهیزاتی محور مقاومت وضعیت مطلوبی نداشته، بتدریج این وضعیت تغییر کرده است. موشک‌های مقاومت امروز هر نقطه‌ای از فلسطین اشغالی را می‌تواند هدف قرار دهد. در همین راستا، «زیاد نخاله»، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با تمجید از نقش حاج قاسم در کمک به مقاومت فلسطین، گفت او ایده آموزش فلسطینی‌ها برای ساخت سلاح را مطرح کرد و اکنون مقاومت فلسطین در ساخت سلاح نیز پیشرفت کرده است.

اینها صرفاً بخشی از خدمات راهبردی است که حاج قاسم سلیمانی در محور مقاومت انجام داد. در نتیجه این خدمات که البته با کمک و همراهی دیگر فرماندهان مقاومت و بزرگانی نظیر عماد مغنیه، ابومهدی المهندس و دیگران انجام گرفت، طول جنگ‌های محور مقاومت با رژیم صهیونیستی کاهش یافته است. رژیم صهیونیستی از جنگ 33 روزه سال 2006 تا کنون حتی یک جنگ علیه حزب‌الله لبنان انجام نداد چرا که از قدرت بازدارندگی حزب‌الله آگاه است. جنگ رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها به 2 روز کاهش یافته که آخرین آن در سال 2019 نبود که پس از 2 روز، این رژیم مجبور به پذیرش آتش بس شده است. 

خدمت بزرگ دیگری که حاج قاسم سلیمانی برای محور مقاومت انجام داد، در مبارزه با تروریسم طی یک دهه اخیر بود. محور عربی/عبری/غربی برای براندازی نظام سوریه یا تجزیه تمامیت ارضی این کشور و همچنین برای ایجاد خلافت داعشی در عراق از گروه‌های تروریستی بهره گرفت. بدون شک، شکست این محور در دستیابی به اهداف خود، ماحصل و برونداد نقش بی‌بدیل حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم بود. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در این خصوص می‌گوید: «فرماندهان عراقی می‌گفتند که حاج قاسم همیشه در مبارزه علیه تکفیری‌های داعشی، در خط مقدم نبرد و در کنار نظامیان عراقی و سوری بود.»

این خدمات بود که عصبانیت رژیم صهیونیستی و آمریکا از فرمانده بزرگ محور مقاومت، حاج قاسم سلیمانی را در پی داشته است و سبب شد دست به جنایت بزرگی بزنند و این سردار بزرگ مقاومت را ترور کنند.  

کلیدواژه