جدی 21, 1399 12:18 Asia/Kabul
  • درخواست محاکمه عاملان کشتار کارگران معدن در بلوچستان پاکستان
    درخواست محاکمه عاملان کشتار کارگران معدن در بلوچستان پاکستان

افغانستان،شناسایی و محاکمه عاملان کشتار کارگران معدن زغال سنگ درایالت بلوچستان پاکستان را خواستار شد.

 دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه ای عنوان کرد، دولت این کشور خواهان بررسی همه‌جانبه و به محکمه کشیدن عاملین حمله تروریستی به کارگران  شیعه هزاره دریک معدن درایالت بلوچستان است و برای همکاری در این زمینه آمادگی دارد. 

مراسم خاکسپاری قربانیان معدنچی شهر کویته صبح شنبه با حضورعمران‌خان نخست‌وزیر و ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده  نیروی  زمینی ارتش پاکستان برگزار  شد.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله یکشنبه گذشته به گروهی از معدنچیان در ایالت بلوچستان که ازشیعیان "هزاره" بودند را پذیرفت که طی آن  ۱۱ نفر از آنان کشته شدند.

طبق اعلام منابعی در وزارت خارجه افغانستان،هفت تن از کارگران کشته شدن در حمله تروریستی داعش به معدن  ذغال سنگ "مچه" در ۵۰ کیلومتری شهرکویته از شیعیان هزاره این کشور بودند که درخواست شورای امنیت ملی افغانستان از دولت پاکستان برای شناسایی عوامل این حمله و محاکمه آنان درچارچوب تکالیف کنسولی برای حمایت از از اتباع آن کشور در مناطق مختلف جهان صورت گرفته است.

بدنبال حمله تروریستی به کارگران هزاره این معدن دربلوچستان،صدها تن ازشیعیان هزاره ساکن در شعر کویته مرکز این ایالت با برگزاری تظاهرات اعتراضی  اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت محلی ومرکزی پاکستان در حمایت از جان اقلیت  شیعیان را خواستار شدند.

اقلیت شیعه هزاره در پاکستان همواره مورد خشونت  افراط گرایان مذهبی بوده اند. طی یک دهه گذشته صدها هزاره شیعه در جریان بمب‌گذاری در مدارس ، بازارها، و کمین جاده‌ای در پاکستان،کشته شده‌اند.

فاجعه کشتار 11 شیعه هزاره در معدن زغال سنگ "مچ" در شهر کویته آنچنان بازتابی داشت که عمران خان نخست وزیرپاکستان را مجبور کرد به بلوچستان برود و ضمن دیدار با خانواده های قربانیان از آنان دلجویی کند.

حضور عمران خان و ژنرال باجوا فرمانده نیروی  زمینی ارتش پاکستان در مراسم تشییع قربانیان این حمله تروریستی نیز بخشی از تاثیرات بازتاب گسترده این فاجعه تلخ در بین افکار عمومی و رسانه ها در این کشور و افغانستان بود. 

در شرایطی که کشتار هدفمند شیعیان درمناطق مختلف پاکستان از جمله در ایالت بلوچستان همچنان ادامه دارد،جامعه شیعیان این کشور از دولت و نهادهای امنیتی انتظار دارند سازوکارهای لازم و موثر برای توقف این گونه کشتارها را در دستور کار قرار دهند.

برغم آنکه بارها مقامات ارشد سیاسی و امنیتی پاکستان بر لزوم تامین امنیت گروه های اقلیت مذهبی از جمله شیعیان در این کشور و مبارزه با گروه های افراطی تاکید کرده اند اما تاکنون اقدام موثری که موجب توقف این گونه جنایات شود انجام نشده است.

از نظر مردم پاکستان به خصوص اقلیت های مذهبی تنها قرار دادن نام گروه های افراطی در لیست سیاه و گروه های غیر قانونی کفایت نمی کند و باید با سران و عوامل آنان که حملات تروریستی را طراحی و اجرا می کنند با قاطعیت برخورد  شود.

صدور احکام ضعیف قضایی از جمله  حبس های کوتاه مدت برای سرکردگان گروه های تروریستی توسط دستگاه قضایی پاکستان از جمله دلایلی است که موجب شده تا نوار اقدامات جنایتکارانه آنان از جمله در کشتار شیعیان قطع نشود وهمچنان اقلیت های مذهبی در این کشور با مخاطرات جدی از سوی گروه های افراطی مواجه باشند.               

کلیدواژه