در شرایط فعلی حکومت موقت به زیان منافع ملی افغانستان است
(last modified 1399-10-21T08:42:00+00:00 )
جدی 21, 1399 13:12 Asia/Kabul

روزنامه نگار افغان گفت: مطرح کردن حکومت موقت یا مشارکتی در حال حاضر باعث بحران خواهد شد و دولت افغانستان علیرغم همه مشکلات موجود در حال حاضر قادر به مدیریت بر امور است و این نگرانی وجود دارد که با آمدن حکومت موقت ساختارهای نظام دچار فروپاشی شود و این به نفع منافع ملی افغانستان نخواهد بود.

اکبر جاهد کارشناس مسائل سیاسی و روزنامه نگار افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: افغانستان در شرایط فعلی وضعیت خوبی ندارد و سخن از جنگ به سود افغانستان نیست و مردم این کشور دیگر از جنگ و شعارهای جنگی خسته شده اند و هم دولت افغانستان و هم گروه طالبان باید به اراده مردم تمکین کنند تا شرایط برای صلح تامین شود.

این کارشناس افغان در مورد طرح تشکیل حکومت موقت از سوی برخی از شخصیت های سیاسی افغانستان گفت: مطرح کردن ایجاد حکومت موقت از سوی برخی چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس که به عنوان یگانه را حل مشکل افغانستان مطرح می شود گزینه مناسبی برای عبور از بحران نیست و مطرح کردن آن در شرایط فعلی به مصلحت مردم نخواهد بود.

وی افزود: طرح ایجاد حکومت موقت در شرایط فعلی، باعث تضعیف دولت افغانستان و تقویت گروه طالبان خواهد شد و این گروه با شعار حکومت موقت می خواهد حکومت افغانستان را ضعیف جلوه دهد و نقش خود را در نظام سیاسی آینده افغانستان برجسته کند که دولت افغانستان این را نخواهد پذیرفت.

اکبر جاهد بیان داشت: دولت افغانستان حق دارد که از ایجاد حکومت موقت نگران به نظر برسد، دولت بر این باور است، تا زمانی که مذاکرات صلح به نتیجه مشخصی نرسد شعار دادن حکومت موقت ضروری به نظر نمی رسد.

این آگاه امور خاطر نشان ساخت: مذاکرات صلح افغانستان، بسیار پیچیده است و باید ساختار آینده و قانون اساسی افغانستان در این مذاکرات مشخص شود تا زمینه برای مشارکت همه جناح ها در نظام آینده سیاسی افغانستان فراهم شود و مطرح کردن حکومت موقت یا مشارکتی در حال حاضر باعث بحران در افغانستان خواهد شد.

جاهد اظهار داشت: دولت افغانستان علیرغم همه مشکلات موجود در حال حاضر قادر به مدیریت بر امور است و این نگرانی وجود دارد که با آمدن حکومت موقت ساختارهای نظام دچار فروپاشی شود و این به نفع منافع ملی افغانستان نخواهد بود.

کلیدواژه