طالبان تمایلی به برقراری آتش بس ندارند زیرا از آتش برای امتیاز گیری استفاده می کنند
(last modified 1399-10-21T10:08:17+00:00 )
جدی 21, 1399 14:38 Asia/Kabul

طالبان تمایلی به برقراری آتش بس با حکومت افغانستان ندارند زیرا از آتش به عنوان ابزار برای امتیاز گیری استفاده می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان تمایلی به برقراری آتش بس با حکومت افغانستان ندارند زیرا از آتش به عنوان ابزار برای امتیاز گیری استفاده می کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز دور دوم مذاکرات میان هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر و تاکید حکومت افغانستان و هیات مذاکره کننده این کشور بر آتش بس اظهار داشت: طالبان احتمالا در این دور از مذاکرات هم آمادگی پذیرش آتش بس را ندرند زیرا آن ها از ابزار آتش به عنوان یک امتیاز استفاده می کنند. این در حالی است که آتش بس یکی از مطالبات مهم مردم افغانستان است و در مذاکرات قبل هم مورد توجه قرار داشت اما در باره آن صحبت نشد.

وی با یاد آوری اینکه تا کمتر از دو هفته دیگر حکومت جدید امریکا بر سر کار می آید عنوان کرد که ممکن است سیاست های امریکا با تغییراتی همراه باشد و طالبان را تحت فشار قرار دهد و پاکستان را نیز مجبور کند که فشارهای حداکثری را بر طالبان اعمال کند تا به آتش بس بدهند. در صورتی که این سیاست ها تغییری نکند ممکن است بحث آتش بس مانند دور قبلی مذاکرات مطرح نشود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به رد طرح بحث حکومت موقت در مذاکرات از سوی طالبان و حکومت افغانستان گفت: اگر بحث حکومت موقت در مذاکرات مطرح نباشد مذاکرات معنایی نخواهد داشت زیرا اگر مذاکرات به نتیجه ای رسید باید اداره موقتی ایجاد شود که در آن برای طالبان جایگاه تعریف شود هرچند دولت شدیداً با چنین چیزی مخالف است زیرا دولت موقت را پایان عمر حکومت می داند. به هر صورت پذیرش این مسئله از سوی دولت و طالبان بستگی به فشارهای جامعه جهانی روی آنان دارد.

مختاری تصریح کرد: قدرت هایی که روند مذاکرات را پشتیبانی می کنند، اگر خواستار برقراری صلح و آشتی در افغانستان باشند، می توانند هم حکومت را وادار به پذیرش برخی مسایل کنند و هم طالبان را وادار به پذیرش آتش بس نمایند.

این کارشناس سیاسی در رابطه با رد حکومت موقت از سوی طالبان اظهار کرد: ظاهرا در توافقنامه این گروه با امریکایی ها طالبان به عنوان امارت اسلامی پذیرفته شده اند و این در حالی است که دولت افغانستان بر جمهوریت تاکید دارد.

وی اضافه کرد: زمان زیادی لازم است که دو طرف مذاکرات تا حدی از خواسته های خود عقب نشینی کنند زیرا از یک طرف طالبان هنوز آمادگی پذیرش آتش بس را ندارد و از طرف دیگر دولت آمادگی ندارد که جای خود را به یک دولت موقت بدهد.

 

کلیدواژه