دلو 04, 1399 13:46 Asia/Kabul

کارشناس افغان و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات نبراس گفت: آمریکا در گذشته با رایزنی های زلمی خلیل زاد، امتیازات زیادی به گروه طالبان داده بود و به نظر می رسد که حداقل برخی از موارد آن توافقنامه مورد بازنگری قرار بگیرد هر چند که آمریکا همچنان از طالبان حمایت خواهد کرد و این گروه نیز همسو با منافع این کشور عمل خواهد کرد.

سید حسین اشراق، کارشناس افغان و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات نبراس در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر بازنگری  توافق صلح میان آمریکا و طالبان گفت: همان گونه که جو بایدن در نخستین روز حضور در کاخ سفید برخی از فرمان های مهمی را که ترامپ بر اجرای آن پافشاری می کرد لغو کرد در مورد توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان هم بازنگری خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: همه شواهد نشان می دهد  که رئیس جمهور جدید آمریکا از توافقنامه طالبان و آمریکا چندان راضی به نظر نمی رسد چون تمام کارهای که ترامپ انجام داده بود بدون محاسبه و با گرایش های خاص سیاسی خودش بوده است.

این کارشناس افغان بیان داشت: آمریکا در گذشته با رایزنی های زلمی خلیل زاد که نماینده خاص این کشور در امور افغانستان است، امتیازات زیادی به طالبان داده بود و به نظر می رسد که حداقل برخی برخی از موارد آن توافقنامه صلح مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و این کار را برای گروه طالبان سخت خواهد کرد.

اشراق اظهار داشت: طالبان در مدتی که در دوحه حضور داشتند با خواسته های آمریکا کنار آمده اند، هر چند که شاید همچنان برای گرفتن امتیازات بیشتر با آمریکا رایزنی های داشته باشند ولی با توجه به این که در گذشته از طرف آمریکا حمایت می شده اند، حالا مجبورند که در مقابل خواست آمریکایی ها تمکین کنند.

این کارشناس سیاسی در ادامه خاطر نشان ساخت: طلبان که با آمریکا توافق امضا کردند یک کشور قدرتمند نیستند که اگر آمریکا بر خلاف توافقنامه امضا شده عمل کند آن ها بتوانند کاری انجام بدهند،  طالبان دیگر حالا نشان داده اند که همسو با آمریکا عمل می کنند و این کشور بر طالبان مسلط است و اگر بخواهند بر خلاف منافع آمریکا قدمی بردارند کمک ها به آن ها دریغ خواهد شد.

لازم به ذکر است که بر اساس بیانیه کاخ سفید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگویی تلفنی با حمدالله محب همتای افغان خود گفت، آمریکا توافق صلحی را که سال گذشته با طالبان حاصل شده بازنگری خواهد کرد.

بر اساس توافق صلح فوریه ۲۰۲۰ بین دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و شبه نظامیان طالبان، نیروهای آمریکایی تا مه سال جاری میلادی و در ازای تضمین‌های  ضدتروریستی از افغانستان خارج می‌شوند.

هفته گذشته، تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۲۵۰۰ تن کاهش یافت که پایین ترین سطح این نیروها در افغانستان از ۲۰۰۱ محسوب می‌شود.

اما سطح خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و همین مساله باعث شده تا درخواست‌های بین المللی برای برقراری آتش بس بین طالبان و دولت کابل شدت بگیرد.

سالیوان همچنین به حمدلله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که بازنگری توافق صلح حول این مساله است که که آیا طالبان به تعهداتش در قبال قطع روابط با گروه‌های تروریستی،‌ کاهش خشونت در افغانستان و حضور در مذاکرات معنادار با دولت کابل و سایر طرف‌های دخیل پای بند است یا خیر.

بر اساس بیانیه کاخ سفید سالیوان تاکید کرد که آمریکا از فرایند صلح با «تلاشی مستحکم و منطقه‌ای» ‌حمایت خواهد کرد،‌ با این هدف که دو طرف به توافق عادلانه و پایدار و آتش‌بسی دائمی دست یابند.

از دو دهه قبل که آمریکا با شعار مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شده است نه تنها خشونت ها در این کشور کمتر نشده بلکه همه روز افغانستان شاهد حملات گسترده ترویستی است.

کلیدواژه