درخواست پاکستان از آمریکا برای اجرای تعهد خروج از افغانستان
(last modified Sun, 24 Jan 2021 09:01:45 GMT )
دلو 05, 1399 13:31 Asia/Kabul
  • درخواست پاکستان از آمریکا برای اجرای تعهد خروج از افغانستان
    درخواست پاکستان از آمریکا برای اجرای تعهد خروج از افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان گفت،دولت جدید آمریکا باید از فرصت بوجود آمده برای صلح در افغانستان استفاده کرده و نسبت به خروج نظامیان خود از این کشور متعهد بماند.

 «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان گفت ، امیدوار است که اسلام‌آباد با دولت جدید آمریکا تعامل بیشتری داشته باشد .

قریشی در گفتگو با شبکه «الجزیره» افزود: من فکر می‌کنم دولت بایدن باید درک کند فرصتی که در افغانستان به وجود آمده نباید از دست برود، زیرا ما پس از مدت‌ها در مسیر درست قرار گرفته‌ایم.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به آنکه اسلام آباد  برای ایجاد فضایی برای تسهیل روند صلح افغانستان تلاش می کند گفت، افرادی هستند که از جنگ سود اقتصادی می‌برند، این افراد مدعی اند که عناصر بیرونی در خشونت‌های افغانستان دست دارند .

 پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و راهیابی جو بایدن به کاخ سفید ،کشورهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم  در پرونده های مهم سیاست خارجی این کشوردرگیرهستند خواستار اتخاذ سیاستی منطقی از سوی رئیس جمهوری جدید آمریکا در قبال این پرونده ها هستند.

در پرونده جنگ افغانستان و توافقنامه صلحی که بین آمریکا و طالبان در فوریه 2020 امضاء شد ،مطالبه اصلی افغانستان و کشورهایی که به طورغیر مستقیم در تحولات این کشور مرتبط هستند آنست که بایدن درمسیر اجرای تعهد برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بماند و زمان مشخصی برای کامل کردن این خروج اعلام کند.

پاکستان تنها کشوری است  که دربین  بازیگران منطقه ای و همسایگان افغانستان بیشترین درگیری ها را در پرونده تحولات افغانستان به خصوص دو گانه جنگ و صلح دارد.

از نظر مردم و دولت پاکستان ،این کشوربزرگترین قربانی جنگ افغانستان است که کشیده شدن دامنه خشونت ها و ناامنی ها از این کشور به پاکستان عمده ترین اثر این جنگ بر پاکستان بوده است.

برغم آنکه مقامات پاکستان تلاش های خود را متمرکز بر مبارزه با تروریسم و کمک به پایان جنگ و برقراری صلح در افغانستان می دانند اما آمریکا اسلام اباد را به برخورد دو گانه با افراط گرایی و تضعیف ماموریت  نیروهای خارجی  در افغانستان متهم می کند.

در شرایطی که ادامه حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان موجب تداوم بی ثباتی از طریق تحریک طالبان به ادامه جنگ در این کشور می شود، در حال حاضر خروج نیروهای خارجی از افغانستان به مطالبه ای در سطح ملی و منطقه ای تبدیل شده است که پاکستان نیز بشدت ازتحقق این مطالبه حمایت می کند.

  مقامات پاکستان بر این باورند با خروج آمریکا از افغانستان ،انگیزه  گروه های افراطی در افغانستان برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی  از بین رفته یا  بشدت کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این هماهنگونه که وزیر خارجه پاکستان نیز اشاره کرده است خروج آمریکا بستر اصلی برای برقراری صلح و خاتمه جنگ در افغانستان را پدید می آورد که این مسئله بر امنیت کشورهای همسایه و در سطح منطقه نیز تاثیرات مثبت دارد.

اگر چه مقامات پاکستان بارها اعلام کرده اند که هر گونه بی ثباتی در افغانستان موجب بی ثباتی در آن کشور خواهد شد اما مقامات  کابل همیشه به مواضع و سیاست های اسلام آباد بی اعتماد بوده اند و حتی رایزنی ها در سطح مقامات ارشد سیاسی دو کشور نیز نتوانسته است برکاهش بی اعتمادی های در روابط دو جانبه اثر بگذارد.       

کلیدواژه