ادعای پنتاگون بر پایان همکاری اطلاعاتی با ائتلاف سعودی در جنگ یمن
(last modified Sun, 07 Feb 2021 08:10:09 GMT )
دلو 19, 1399 12:40 Asia/Kabul
  • ادعای پنتاگون بر پایان همکاری اطلاعاتی با ائتلاف سعودی در جنگ یمن
    ادعای پنتاگون بر پایان همکاری اطلاعاتی با ائتلاف سعودی در جنگ یمن

آمریکا از زمان آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن در مارس 2015 ، مشارکت فعالی در این جنگ با ارائه گسترده ترین کمک های اطلاعاتی، لجستیکی و نیز فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات داشته است. اما اکنون دولت بایدن مدعی تغییر این وضعیت شده است.

جان کربی ،سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اشاره به تصمیم دولت بایدن درباره توقف حمایت از عربستان و امارات در جنگ علیه یمن اظهار داشت: طبق دستور رئیس جمهوری، وزارت دفاع آمریکا تمامی حمایت‌های غیر نظامی از جمله اطلاعاتی، برخی مشاوره‌ها و پشتیبانی تاکتیکی از عربستان در جنگ یمن را متوقف کرده است.

دستور دولت بایدن در این زمینه در واقع اذعان به نقش محوری کشورهای غربی اعم از آمریکا و شماری از متحدان اروپایی آن به ویژه بریتانیا و فرانسه در پیشبرد جنگ ظالمانه ائتلاف سعودی علیه مردم مظلوم یمن است.

به گفته بروس رایدل تحلیلگر امریکایی، جنگ در یمن جنگ آمریکاست. عربستان سعودی هزینه هنگفتی برای خرید سلاح از آمریکا به منظور استفاده در جنگی کرده که تقریبا موجب مرگ 250 هزار نفر شده است، یعنی بدترین فاجعه انسانی جهان در دوران زندگی ما. دولت های آمریکا موجب این جنگ شده اند.

دولت بایدن اکنون مدعی است که سیاست متفاوتی را در مواجهه با جنگ یمن اتخاذ کرده و ضمن تعلیق یک ماهه تحریم جنبش انصار الله یمن، بازنگری در اقدام دولت ترامپ برای قرار دادن جنبش انصارالله یمن در فهرست تروریستی را آغاز کرده است. کاخ سفید در اقدامی دیگر نیز فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را نیز به حالت تعلیق درآورده است. با این حال، این اقدامات بیشتر ظاهری است و به نظر نمی رسد تغییر چندانی در رویکرد اساسی واشنگتن درقبال ریاض رخ دهد. نشانه این مساله  اظهارات و موضع گیری های مقامات مختلف دولت بایدن درباره جایگاه عربستان سعودی در سیاست منطقه ای آمریکا و نیز پایبندی به امنیت رژیم سعودی است.  

در این راستا، سخنگوی پنتاگون تصریح کرد که عربستان همچنان شریک آمریکا است و دستورات بایدن فقط مربوط به جنگ یمن است و واشنگتن هم چنان به کمک به عربستان و دیگر شرکای خود برای دفاع از مرزهایشان پایبند خواهد بود. این امر به معنای تداوم حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی است که اخیرا با آغاز تاسیس شماری پایگاه های پشتیبانی در نقاط مختلف این کشور، تقویت شده است.

در واقع عربستان سعودی هم چنان که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز بارها تاکید کرده به منزله گاو شیر دهی است که واشنگتن با انعقاد قراردادهای عظیم تسلیحاتی و اقتصادی که در دوره ترامپ ارزش آنها به 450 میلیارد دلار رسید، باید دوشیده شود. ضمن اینکه ریاض نقش محوری در اجرای سیاست های منطقه ای آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی دارد و به رغم موضع گیری ها انتقاد آمیز دولت بایدن از برخی اقدامات رژیم سعودی در زمینه حقوق بشر و نیز تداوم جنگ یمن، اما آمریکا به هیچ عنوان خواهان  کنار گذاشتن یا تقلیل سطح روابط خود با عربستان سعودی نیست.

این مساله ای است که  «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا بر آن تاکید کرده و روز شنبه در پیامی توییتری نوشت: «عربستان شریک امنیتی مهمی برای آمریکا است. ما دیپلماسی برای پایان دادن جنگ به یمن را دنبال خواهیم کرد، اما همکاری‌های مشترک برای دفاع از عربستان را نیز ادامه خواهیم داد.»

این مساله به معنای تداوم همکاری های گسترده نظامی، امنیتی و سیاسی واشنگتن و ریاض و رفع تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات و فراموش کردن دغدغه های حقوق بشری در آینده ای نزدیک است. 

 

 

کلیدواژه