کادرهای درمانی و افراد آسیب پذیر؛ در اولویت دریافت واکسن کرونا در افغانستان
(last modified 1399-11-19T10:18:59+00:00 )
دلو 19, 1399 14:48 Asia/Kabul

کادرهای درمانی و افراد آسیب پذیر برای تزریق واکسن کرونا در افغانستان در اولویت قرار دارند

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: کادرهای درمانی و افراد آسیب پذیر برای تزریق واکسن کرونا در افغانستان در اولویت قرار دارند.

دکتر معصومه جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به خبر ورود 500 هزار دوز واکسن کرونای اهدایی هند به افغانستان اظهار داشت: در رابطه با اولویت های تزریق واکسن برای مردم بر اساس رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و میزان آسیب پذیری مردم در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: بر اساس اولویت بندی جهانی، کارمندان بخش بهداشت، معلمان، زندانیان، نیروهای امنیتی، ساکنین مراکز شبانه روزی، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، افراد مسن، مهاجرین بازگشت کننده و بیجا شدگان داخلی و افرادی که در اردوگاه ها زندگی می کنند برای دریافت واکسن کرونا در اولویت قرار دارند که واکسن هم بصورت رایگان برای آن ها تزریق خواهد شد.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان عنوان کرد: در کنار دریافت واکسن از هند، دولت افغانستان به دنبال تهیه واکسن بیشتر از کشورها و شرکت های دیگری هم می باشد و توافقاتی هم در این زمینه صورت گرفته است. با همه این ها تهیه واکسن برای تمام مردم در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و تلاش می شود که واکسن ها ابتدا در اختیار افراد آسیب پذیر قرار بگیرد.

جعفری اظهار کرد در صورتی که بخشی از مردم واکسن شوند گردش ویروس کمتر می شود و این امیدواری هم وجود دارد که کشورهای همسایه افغانستان بتوانند واکسن کرونا را تولید کنند تا بتواند با قیمت کمتر واکسن مورد نیاز خود را از آن ها تهیه کند.

وی همچنان خاطر نشن کرد: وزارت صحت عامه افغانستان متعهد است واکسنی را به مردم تزریق کند که تائید شده سازمان بهداشت جهانی باشد و برای نگهداری واکسن هایی هم که از هند می آید مشکلی وجود ندارد.

این کارشناس بخش بهداشت گفت: بر اساس آمارهای موجود از ابتلا به ویروس در افغانستان هرچند تعداد مبتلایان رو به کاهش است اما نمی توان گفت که خطر رفع شده، زیرا امکان دارد هر زمانی آمار شیوع و ابتلا بیشتر شود ولی این امیدواری وجود دارد که با تزریق واکسن برای بخشی از مردم، میزان شیوع کاهش پیدا کند.

جعفری در رابطه با دلایل سیر نزولی شیوع کرونا در افغانستان هم گفت: در موج اول تعداد زیادی از مردم مبتلا شدند و هرچند مصونیت از این ویروس هنوز مبهم است اما ممکن است این مصونیت تا حدی وجود داشته باشد، عده ای هم ممکن است بصورت خفیف مبتلا شده باشند ضمن اینکه بیشتر جمعیت افغانستان جوان هستند و احتمالا در صورت ابتلا راحت تر بیماری را سپری می کنند.

وی اضافه کرد: با وجود این اگرچه مردم در افغانستان هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر ممکن است به علت خستگی از مقررات پاندمی، کمتر توصیه های بهداشتی مربوطه را رعایت کنند، این رعایت نکردن توصیه های بهداشتی سبب شیوع دوباره ویروس خواهد شد و مردم باید این توصیه ها را رعایت کنند.

 

کلیدواژه