دلو 29, 1399 14:54 Asia/Kabul
  • ابعاد داخلی سخنان روز شهید سید حسن نصرالله
    ابعاد داخلی سخنان روز شهید سید حسن نصرالله

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان شب گذشته به مناسبت روز شهادت فرمانده مقاومت، شهید «عماد مغنیه»، سخنرانی کرد که این سخنرانی ابعاد مختلفی داشته است که بررسی مسایل داخلی لبنان نیز از محورهای مهم آن بود.

اصلی‌ترین موضوع کنونی در لبنان، تشکیل کابینه جدید است که سعد الحریری از اکتبر 2020 تاکنون موفق به انجام نشده است. سید حسن نصرالله در این خصوص سه نکته مهم مطرح کرده است. 

انتقاد از تلاش برای بین‌المللی کردن تشکیل کابینه در لبنان یکی از محورهای مهم سخنان سید حسن نصرالله بود. برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های لبنانی در تلاش هستند پای بازیگران خارجی را به موضوع تشکیل کابینه باز کنند. برداشت این بازیگران به خصوص سعد الحریری این است که با بین‌المللی کردن موضوع تشکیل کابینه، گروه‌هایی که با تمایل وی برای تشکیل کابینه تکنوکرات مخالف هستند، تحت فشار قرار می‌گیرند و مجبور به پذیرش می‌شوند. با این حال، سید حسن نصرالله نه تنها معتقد است که این درخواست، مسائل لبنان را پیچیده‌تر می‌کند بلکه آنرا نوعی دعوت به جنگ می‌داند. سید حسن نصرالله در این خصوص تأکید کرد: «ما احساس می‌کنیم که طرح این ایده برای این است که گروهی با کمک از نیروی خارجی، علیه دیگری قدرت‌نمایی کند و دعوت به این موضوع، اشغالگری جدید است و با حاکمیت کشور در تضاد است».

موضوع دیگری که در سخنان سید حسن نصرالله درباره تشکیل کابینه لبنان وجود داشت، رد این ادعا بود که حزب‌الله و متحدانش تلاش می‌کنند دولت لبنان به ریاست سعد الحریری تشکیل نشود. واقعیت این است که حزب‌الله همواره با وجود دولت‌های ضعیف نظیر دولت پیشبرد امور در لبنان مخالف بوده و بر تشکیل دولت دائمی تأکید کرده و حتی در اکتبر 2020 نیز مخالف استعفای سعد الحریری بود. اکنون نیز سید حسن نصرالله ضمن بیان این نکته که همه گروه‌ها به دنبال تشکیل دولت هستند و عدم تشکیل دولت به نخست‌وزیر سعد الحریری هستند، صحت ندارد، تصریح کرد که تشکیل کابینه باید با هماهنگی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان باشد. 

محور مهم دیگر در سخنان سید حسن نصرالله نیز جنبه انتقادی داشت. برخی در سپهر سیاسی لبنان با فرافکنی و برای سلب مسئولیت از خود و همچنین با هدف جبران شکست‌های سیاسی‌شان، به اتهام‌زنی‌های بی‌اساس اما هدفمند علیه حزب‌الله روی می‌آورند. پس از اینکه انفجار چهارم اوت در بندر بیروت رخ داد، برخی جریان‌های داخلی همسو با رسانه‌های مخالف و معاند حزب‌الله ادعا کردند این انفجار با کوتاهی حزب‌الله رخ داد. در واقع، مخالفان حزب‌الله در طنزی تلخ به جای اینکه برای ادعای خود سند و شاهدی ارائه کنند، خواستار این می‌شوند که حزب‌الله ثابت کند در وقایع منفی و خرابی‌های لبنان نقش نداشته است.

در همین راستا، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان شب گذشته خود با انتقاد از این رویکرد، گفت: «برخی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که هر مشکل و حادثه باشد این مقاومت است که باید جواب بدهد کما اینکه در حادثه انفجار بندر بیروت گفتند حزب‌الله متهم هستی، مگر اینکه شواهد و دلایل بی‌گناهی خود را ارائه کنی!.» سید حسن نصرالله افزود: «اتهام‌ها علیه حزب‌الله که پای اسرائیل و موساد را به لبنان باز کرده، بی‌دلیل و غیرمنطقی بوده و این رژیم صهیونیستی است که شهروندان ما را در راستای نقشه‌های خود می‌کشد.» موضوع مهم این است که این اتهامات با هدف جبران شکست‌های سیاسی از طریق تخریب حزب‌الله در جامعه لبنان و به خصوص در درون مناطق نفوذ آن است. 

کلیدواژه